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스사노오 신화해석의 문제: 한반도와의 연관성을 중심으로 : A Study on Susano Myth : Focusing on the Involvement with the Korean Peninsular

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Authors

박규태

Issue Date
2010
Publisher
서울대학교 종교문제연구소
Citation
종교와 문화, Vol.19, pp. 29-64
Keywords
스사노오이즈모신화역사기억SusanoIzumoMythHistoryMemory
Abstract
1925년 10월 15일 경성 남산에 아마테라스오오미카미(天照大神, 이하 아마테라스)와 메이지(明治)천황을 제신으로 하는 관폐대사 조선신궁(朝鮮神宮) 진좌제가 열렸다. 이에 앞서 신직으로 포함한 일본인 민간운동가들에 의해 조선신궁에는 조선국토의 신을 모셔야 한다면서 일선동조론에 편승하여 하야스사노오노미코토(速須佐之男命, 이하 스사노오)=단군설을 내세우는 이색적인 주장들이 심심치 않게 등장했다. 가령 1906년 (關西神職連合會) 제1차대회의 연설에서 당시 큐슈일보 사장 겸 주필이었던 언론인 후쿠오토 니치난(福本日南, 1857-1921)은 『일본서기』 일서에 나오는 스사노오의 한국강립신화 즉 소시모리(曾尸茂利)전승을 들면서 '간나가라노미치'(惟神の道) 즉 신도로써 한국보호정책에 임해야 한다고 주장했다. 나아가 그는 1907년 전국신직회의 '사할린 및 한국 만주의 신사 또는 요배소 설치에 관한 건' 심의에서 단군=스사노오 설을 내세우면서 "일본의 스사노오와 이케타루를 한국에서는 단군이라고 칭한다든지 호공(瓠公)이라고 칭한 것에 다름 아니"라고 해석하기도 했따. 또한 1906년 6월 (全國神職會會報) 85호에는 아쓰타신궁(熱田神宮) 궁사(宮司) 쓰노다 타다유키(角田忠行, 1834-1918)가 '한국의 진수(鎭守)'라는 제목의 글에서 한국에 창건될 신사에는 스사노오를 모셔야 한다고 설했다. 그는 여기서 『일본서기』 긴메이(欽明)천황 16년조의 기사 중 백제에서 일본에 파견된 왕자에게 소가노이나메(蘇我稻目, ?-570)가 언급한 '건국신'(建邦神)을 일본이 아니라 백제의 건국신으로 보고, 또한 스사노오의 '소시모리' 전승 등으 ㅣ신화를 인용하면서 그 신을 스사노오라고 해석했다. 나아가 스사노오와 단군을 동일시하면서 조선신궁의 제신으로 스사노오를 모셔야 한다고 주창했다.
Japanese myth in the Kojiki(古事記) and Nihonshoki(日本書記) can be said to be in essence a political myth systematically reorganized for the purpose of justifying the sovereignty of the Royal Family. According to the Kojiki and Nihonshoki mythology, Susano(須佐之男命) challenged his elder sister Amaterasu(天照大神), supreme deity as the sun goddess, and was finally banished from Heaven(高天原), descending to Earth in Izumo(出雲) near the headwaters of the Hi River. In result, the sovereignty of
Amaterasu was confirmed and her descendant Jimmu(神武) became the first emperor, and with the establishment of the imperial line, the "Age of the Gods"(神代) came to an end.
This paper investigates Susano myth in the Kojiki and Nihonshoki as well as Izumo-no-kuni-no-Fudoki(出雲國風土記) etc., with an outline of the numerous interpretations about Susano, especially focusing on the
involvement in the Korean Peninsular. In terms of the close relationship between Susano myth and the Korean Peninsular, I will analyze various legends such as about Soshimori(曾尸茂利), Karasahi(韓鋤), Yamatano-orochi(八俣大蛇), Dragon=Snake Deity(龍蛇神), Kumanari((熊成), Karakami(韓神), Sohori(添), Kunihiki(國引き), the Origin of Grains, and
Susano as the shamanistic Iron Deity as well. In conclusion, I would like to suggest the reason why Shinto shrines(神社) are important in studying Japanese myth, in association not only with the issue of "myth and history" but also with the problem of "memory".
ISSN
1976-7900
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/75958
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Religious Studies (종교학과)종교와 문화(Religion and Culture)종교와 문화(Religion and Culture) 19호(2010)
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