Browse

성과관리와 평가체계의 관계에 대한 비교 연구: 캐나다와 한국 사례를 중심으로
A Study of the Relationship between Performance and Evaluation: A Comparison of South Korea with Canada

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
이광희; 윤수재
Issue Date
2012-03
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 50 No. 1, pp. 37-65
Keywords
성과관리국정성과정부업무평가사업평가performance managementgovernance performancethe Government Evaluation Systemprogram evaluation
Description
이 논문은 2008년도 한국행정연구원 연구보고서 「성과관리제도에 대한 해외사례 비교분석」(KIPA 2008-05)의 일부 내용을 토대로 대폭 수정 ・보완한 것임.
Abstract
정부업무평가에 성과관리가 도입 운영됨에 따라 우리나라의 평가제도는 심사분석-정책평가 (기관평가)-성과관리로 이어지는 패러다임의 변화를 보이고 있다. 이러한 패러다임의 변화가 제 도 설계 및 운영에 적절하게 스며들지 못하면서 일부 문제들이 나타나고 있으며 이에 대한 체 계적이고 종합적인 진단이 요구되고 있다. 본 연구는 이러한 요구에 부응하기 위한 하나의 시도 로써 선진적인 성과관리 제도를 운영하고 있는 캐나다 사례를 한국의 사례와 심층적으로 비교 분석하고 있다. 성과관리와 평가의 관계에 대한 논의를 바탕으로 성과관리 단계와 성과목표 체 계, 사업평가-기관평가-국정평가로 이어지는 평가 제도를 분석 틀로 제시하고 있다. 분석 결과 한국의 성과관리 및 평가제도 개선 방안으로써, 성과관리단계의 완결성 확보, 성과목표와 국정 목표의 연계, 사업평가와 성과관리의 상보적 연계 등이 제시되고 있다. There has been a change in evaluation to performance management under the Government Evaluation System (GES) in South Korea since performance management was introduced. However, this change has caused some problems in the process and operation of the GES. This study compared GES with Canada's equivalent to diagnose and solve these problems. The process of performance management, hierarchy of performance goals, and evaluation system (program evaluation, organization evaluation, government evaluation) are suggested as the elements of analysis. Finally, this study offers the completion of performance management, linkage between performance goals and state goals, and a complementary relationship between program evaluation and performance management.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/77283
Files in This Item:
Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.50 (2012)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse