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인종화(Racialization)와 종족화(Ethnicization) 사이의 이중 구속: 과테말라 마야 인디언의 정체성에 대한 고찰
Double Bind Between Racialization and Ethnicization: A Study of Mayan Identities in Guatemala

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Authors
최진숙
Issue Date
2005
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.11 No.2, pp. 143-172
Keywords
과테말라Guatemala마야Maya정체성identity인종학racialization종족학ethnicization이중 구속double bind
Abstract
과테말라의 사회와 문화에 대한 이제까지의 연구 결과들을 보면 연구자들의 주요 관심이 대개 과테말라의 특수한 역사, 정치적 조건 속에서 소수 민족인 마야(Maya)인들의 정체성이 어떻게 형성되어왔는가에 집중되어 있음을 알 수 있다(가령 Warren 1978; Hawkins 1984; Smith 1990b; Carmack 1995). 이는 과테말라의 내전 및 최근 마야 원주민 운동 등 역동적인 정치적 상황에 마야인들의 정체성에 대한 사회과학적 연구 및 정치적 분석을 요구했기 때문이라 할 수 있을 것이다. 마야 정체성에 대한 사회과학적 연구와 정치적 분석들은 크게 다음과 같이 구분될 수 있다. 첫째, 마야라는 사회적 범주를 경제적 계급으로 규정한다(Martinez Peláez 1971). 마야 인디언과 라디노(Ladino)라는 상이한 종족 집단(ethnic group)이 각기 다른 계급에 속하기도 한다는 것이 그 논지이다. 즉 가계 수입 및 생산 양식의 통제는 마야인이냐 라디노이냐에 따라 절대적으로 차별화된다는 주장이다. 둘째, 문화적 특질들에만 초점을 맞추어 "마야"를 종족 정체성에만 국한된 것으로 본 것이 있다(Hawkins 1984; Fischer 2001). 마야인들의 문화적 특질들은 특수한 역사적 과정 속에서 라디노 문화에 대응하여 형성 및 고착화되었거나(Hawkins 1984), 시대가 변해도 불변하는 마야 문화만의 특정이 있다(Fischer 2001)는 주장이 그것이다. 이는 오늘날 범마야 운동(pan-maya movements) 혹은 종족재생운동(ethnic revitalization movements)이라 칭해지는 마야원주민 운동에 주요한 이론적 근거를 제공하고 있다.



In Guatemala the stereotypic dichotomy that distinguishes Maya from ladino is often linked to cultural and social discrimination and a system of racial ranking. This paper demonstrates the construction of the dichotomy of ladino vs. Indian and double bind ideologies reflected in discourses about Maya. Specifically, I analyze racializing and ethnicizing discourses about Mayan Indians in Guatemala. Racializing discourse makes boundaries among groups in natural terms, whereas ethnicizing discourse makes boundaries in cultural terms.

Mayan Indians try to break with the stigmatized ethnic past, but they assign "true" Maya identity to their nostalgic past. Projecting ladinos' dichotomous ideology between primitive vs. cultural onto Mayas double-bound identities, Mayans reproduce the discourse of ladinization and ethnostalgia. The stereotypic dichotomy erases the differences among Mayan Indians, creating a homogeneous group. In conclusion, Maya-ness includes both negative and positive aspects that result in the state of double bind; one is low class and the other valorized authenticity. I argue that the coexistence of racializing and ethnicizing discourses regarding Maya identity reflects the ethnoracial stratification in Guatemala and it is reproduced in Mayan Indians' self-perception.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/79490
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.11 no.1/2 (2005)
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