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한국인의 중국골프관광과 연장된 밤문화
Korean's Golf Tourism and Extended Nightlife in China

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Authors
이창호
Issue Date
2010
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.16 No.1, pp. 81-125
Keywords
골프관광Golf Tourism스포츠관광Sports Tourism진지한 레저Serious Leisure섹스관광Sex Tourism중국China여가제약Leisure Constraint밤문화Nightlife리미노이드Liminoid
Abstract
2007년 현재 한국의 골프인구는 약 275만 명으로 20세 이상 인구 중 10명의 한 명꼴은 골프에 접한 경험이 있다고 볼 수 있다. 국민스포츠 및 레저로까지 격상된 골프는 상대적으로 부족하고 값비싼 국내 골프장 시설대신 해외골프관광을 통해 즐기는 일이 빈번해졌다. 특히 중국은 비행기로 1시간~1시간 30분 거리에 있는데다가 비용도 비교적 저렴해 많은 골프 애호가들이 골프관광을 다녀오는 곳이 되었다. 이들의 관광은 다른 관광에서처럼 새로운 경치나 문화적으로 구성된 매력물들을 즐기는 것이 아닌 자신이 거주하던 곳과 동일하게 규격화된 시설물에서 그 동안 거주했던 곳에서 해왔던 동일한 운동을 즐기는 것이 전부이다. 이런 점에서 골프관광은 기존의 관광연구에서 다루던 유형과 분석틀에서 많이 벗어나 있다.

일반적으로 관광(tourism)은 일상생활과 다른 즐거운 경험들을 소비하는 형태(Urry 1990: 2-3)이기도 하고 작업장이나 가정에서 떠나 여행이 포함된 놀이의 특별한 형태를 즐기는 것(Graburn 1989: 22-23)이기도 하다. 이러한 관광은 다시 5가지 유형으로 분류될 수 있다. 즉 ①종족관광(ethnic tourism), ② 문화관광(cultural tourism), ③ 역사관광(historical tourism), ④ 환경관광(environmental tourism), ⑤ 여가관광(recreational tourism)이 그것이다(Smith 1989: 4-6). 이러한 기준에 의하면 골프관광은 여가관광의 유형에 포함될 수 있다.

Through a field research, this paper examines how various aspects of golf tourism in China consumed by Koreans is represented. It also analyses the changes in the behaviors of Korean tourists and the meanings of golf tourism, especially, the essence of sports tourism and China as the tourist site, by observing what kinds

of identity are gained or lost as a serious leisure' activity like golf tourism is combined with a nightlife.

In South Korea, it was in the 1980s when the perception of golf changed from an aristocratic sports' to a popular sports through a sports promotion campaign. Despite the popularization of golf, it still remains to be a sports activity for the high income class and is one of the preferred perks (jeopdae) given as part of business transaction.

Nevertheless, golf is a serious' leisure requiring specific space and facilities, continuous practices, and skills. Players are ranked according to the number of swings used to put a golf ball into a hole. In the case of golf tourism in China, the activity is centered on male golfers which are a result of a combination of leisure constraints of golf in South Korean culture and the difficulties of jeopdae culture. Therefore, the consumption of golf tourism in China is a way to deal with these problems. This is why the golf tourism in China is often time called the emperor's golf. Moreover, expectation or experience of some kinds of sexual activities are involved. The so called nightlife' extended from South Korea is linked with golf tourism in China similarly without the constraints of South Korean society and tourists are assimilated quickly.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/79593
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.16 no.1/2 (2010)
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