Publications
Detailed Information
티모시 애쉬의 인도네시아 민족지영화: <발리의 강신의례>와 <저로가 저로를 말하다>를 중심으로
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Issue Date
- 2013
- Publisher
- 서울대학교 비교문화연구소
- Citation
- 비교문화연구, Vol.19 No.1, pp. 143-182
- Keywords
- 티모시 애쉬 ; 린다 코너 ; 패치 애쉬 ; 저로 타파칸 ; 발리의 강신의례 ; 저로가 저로를 말하다 ; 타파칸 시리즈 ; 발리 ; 인도네시아 영화 ; 의례 ; 정보제공자의 피드백 ; 즉흥적 촬영 ; Timothy Asch ; Linda Connor ; Patsy Asch ; Jero Tapakan ; A Balinese Trance Séance ; Jero on Jero ; ‘Tapakan Series ; Bali ; Indonesian films ; ritual ; informant feedback ; opportunistic film
- Abstract
- 티모시 애쉬(1932-1994)는 평생 동안 아프리카, 트리니다드, 베네수엘라, 아프가니스탄과 인도네시아에서 약 70편 이상의 민족지영화)를 만든 대표적인 민족지영화감독이자 영상인류학자이다. 특히 티모시 애쉬는 1960년대 말에서 1970년대 초까지 베네수엘라의 야노마모(Yanomamö) 사회에서 인류학자 나폴레옹 샤뇽(Napoleon Chagnon)과 함께 만든 약 42편의 이른바 야노마모영화(Yanomamö Series), 특히 이들 가운데 (1970) 및 (1975)으로 잘 알려져 있다. 티모시 애쉬는 야노마모영화를 만든 후, 1976년 초에서 1982년까지 호주국립대학에 재직하면서 인도네시아에서 총 8편의 민족지영화를 완성하였다. 더글라스 루이스가 말한 것처럼 티모시 애쉬의 인도네시아 민족지영화는 야노마모영화보다 덜 알려졌지만, 티모시 애쉬의 민족지영화들 가운데 가장 좋은 작품(Lewis 2004b: 268)이라고 평가할 수 있다.
본 논문은 티모시 애쉬의 인도네시아 민족지영화들 가운데 일명 타파칸 시리즈(Tapakan Series), 특히 티모시 애쉬의 민족지영화방법론 및 인류학적 연구방법론을 잘 드러내고 있는
Balinese Trance Séance)>와 를 중점적으로 고찰하고자 한다. 티모시 애쉬가 4편의 타파칸 영화와 함께 출간한 ??저로 타파칸: 발리의 치료사??(1986)에서도 이 두 편의 영화에 대한 제작과정 및 해설에 가장 많은 지면을 할애하고 있다는 점 또한 이들 민족지영화의 중요성을 알 수 있다.
Timothy Asch is well-known for the film series about the Yanomamo Indians of Venezuela. After finishing the Yanomamo Project with anthropologist Napoleon Chagnon, Timothy Asch devoted his professional energies to researching and film-making in
Indonesia from 1976 to 1982 and made 8 ethnographic films in three different societies(Bali, Roti, Flores) in collaboration with three anthropologists. The films on Indonesia, especially Tapakan Series on Bali are the best known and mostly widely screened in the
anthropological classes. This paper examines Timothy Asch's Indonesian ethnographic films while focusing on and among the Tapakan Series. The paper firstly sketches the
background of Timothy Asch's ethnographic film-making in Indonesia. Secondly, it gives informations about his intention, plan and methodology of ethnographic research/film-making in Tapakan
Series and also examines how he attempted to differentiate it from his Yanomamo films. Thirdly, the paper analyzed the texts of and in terms of three
perspectives: (1) film-making of ritual; (2) informant feedback; (3) opportunistic film.
- ISSN
- 1226-0568
- Language
- Korean
- Files in This Item:
- Appears in Collections:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.