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Synthetic jet을 이용한 고 받음각에서의 delta wing 유동제어
Flow Control of Delta Wing at High Angle of Attack Using Synthetic Jets

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Authors
이준희; 김민희; 이병현; 김종암
Issue Date
2012-11
Publisher
한국항공우주학회
Citation
한국항공우주학회 2012년도 추계학술대회, pp. 7-14
Keywords
공학Synthetic jet합성 제트Flow control유동제어Delta wing삼각 날개Vortex breakdown와류붕괴
Abstract
실험적, 수치적 방법을 통하여 synthetic jet을 이용한 고 받음각에서의 delta wing 유동제어를 수행하였다. Synthetic jet-off 조건에서의 유동 특성을 파악하고 와류 붕괴 현상을 분석하기 위하여 풍동 실험을 통한 표면 유동가시화 및 표면 압력 측정을 수행하였으며, 전산수치해석을 통하여 보다 자세한 유동 구조를 파악하였다. 이를 바탕으로 와류 붕괴 현상을 완화시켜 normal force를 향상시키기 위하여 앞전 부근에 synthetic jet을 위치시키고 압력 센서를 배열하여 유동제어 실험을 수행하였다. Synthetic jet의 작동 주파수에 따른 실험을 통하여 유동제어에 보다 효과적인 구동기의 작동 주파수를 찾고, 이를 바탕으로 synthetic jet의 위치에 따른 유동제어 특성 및 normal force 증가 여부에 대하여 확인하였다.
This paper presents experimental and computational investigations on the flow control of delta wing at a high angle of attack using synthetic jets. For control-off condition, flow characteristics have been investigated by analyzing surface pressures, oil flow visualization, and computed vortical structures. Based on the baseline data, synthetic jets and pressure sensors were installed to control vortex breakdown. For control-on condition, comparative studies were then conducted by changing parameters, such as oscillation frequency and actuation type. As a result, adequate oscillation frequency and efficient actuation location were found for the flow control of delta wing.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/82902
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Mechanical Aerospace Engineering (기계항공공학부)Others_기계항공공학부
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