Publications

Detailed Information

스마트폰 앱 어플리케이션 개발을 위한 기존 물리학습 게임에 관한 사례 연구 : A Study on the Physics Game for Development of App Application of SmartPhone

DC Field Value Language
dc.contributor.author김경미-
dc.contributor.author윤주현-
dc.contributor.author이윤상-
dc.creator윤주현-
dc.date.accessioned2013-07-24T02:15:47Z-
dc.date.available2013-07-24T02:15:47Z-
dc.date.issued2010-12-
dc.identifier.citation한국영상학회논문집 Vol.Vol.8 No.3, pp. 43-58-
dc.identifier.issn2092-8157-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/83070-
dc.description.abstract본 논문은 스마트폰 앱 어플리케이션 제작을 위한 기존 물리학습 게임의 사례연구이다. 물리학을 보통 떠올리면 복잡한 계산이나 수식으로 가득한 어려운 학문으로 생각한다. 그러나 물리란 우리 주위에서 일어나는 모든 현상들에 대해서 합리적으로 쉽고 간단하게 이해하려는 노력에서 나온 것으로, 계산보다는 직관력이 중심이 된다. 스마트폰은 멀티미디어 입출력이 가능한 통신기기이며 스마트폰 내부에는 여러 가지 물리량 센서가 내장되어 있다. 이러한 장점을 이용하여 다소 어렵다고 느끼는 물리 개념의 시각화를 쉽게 실현할 수 있다. 본 논문은 현재 스마트폰용으로 개발된 물리적 요소가 있는 게임을 소개하면서 게임들의 특징과 물리학의 어떤 개념들이 있는지에 대해 알아보는 연구이다. 기존 게임들은 학습을 목적으로 만들어진 게임이 아니어서 학습 효과를 기대하기 어렵다. 전통적인 컴퓨터 매체보다 휴대 간편하고 네트웍이 항상 연결되어 있는 스마트폰을 이용하여 게임의 교육매체화를 위한 토대를 마련한다. '재미있는 교육'을 위해 교육적인 효과와 내용에 충실하면서 게임의 장점을 최대한 살리는 가능성을 탐구한다.-
dc.description.abstractThis is a research for the execution of the project that studies physics games as an edutainment tool through case studies on physics game applications in smartphones. Normally, people perceive physics as a difficult science full of complex computations and formulae. But physics was created through an effort to understand everyday phenomena logically. easily and simply. Therefore what is more important than computation is intuition. Physics therefore lets people question the very essence of things, and it explains and analyzes various examples of physics games based on dynamics. It prepares the basis for using smartphones, which are more portable and network-friendly than the conventional personal computers, to transform games into educational media targeted for lower grade elementary school students. It purports to study the possibility of maximizing the advantage of using games for 'fun education', without sacrificing the educational content and effects.-
dc.language.isokoen
dc.publisher한국영상학회en
dc.subject예술체육en
dc.subject스마트폰-
dc.subject앱 어플리케이션-
dc.subject게임-
dc.subject물리-
dc.subject인터랙션-
dc.subjectSmartphone-
dc.subjectApp Application-
dc.subjectGame-
dc.subjectPhysics-
dc.subjectInteraction-
dc.title스마트폰 앱 어플리케이션 개발을 위한 기존 물리학습 게임에 관한 사례 연구en
dc.title.alternativeA Study on the Physics Game for Development of App Application of SmartPhoneen
dc.typeArticle-
dc.author.alternativeKim, Kyung Mi-
dc.author.alternativeEune, Ju Hyun-
dc.author.alternativeLee, Eune Sang-
dc.citation.journaltitle한국영상학회논문집-
dc.citation.journaltitleJournal of Korean Society of Media and Arts-
dc.description.srndOAIID:oai:osos.snu.ac.kr:snu2011-01/102/0000025799/2-
dc.description.srndSEQ:2-
dc.description.srndPERF_CD:SNU2011-01-
dc.description.srndEVAL_ITEM_CD:102-
dc.description.srndUSER_ID:0000025799-
dc.description.srndEMP_ID:A075458-
dc.description.srndDEPT_CD:611-
dc.description.srndFILENAME:스마트폰_앱_어플리케이션_개발을_위한_기존_물리학습_게임에_관한_사례_연구.pdf-
dc.description.srndDEPT_NM:디자인학부-
dc.description.srndEMAIL:jheune@snu.ac.kr-
dc.description.srndSCOPUS_YN:N-
dc.description.srndCONFIRM:Y-
dc.identifier.srnd2011-01/102/0000025799/2-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share