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스마트TV 채택의도에 미치는 요인에 관한 연구 - UX, UI를 중심으로
A Study on acceptance factors of smart TVs - Focusing on UX, UI

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Authors
이종윤; 윤주현
Issue Date
2013-02
Publisher
한국디자인학회
Citation
디자인학연구 Vol.26 No.1(통권 제105호), pp. 287-311
Keywords
예술체육Smart TVTechnology Acceptance ModelTAMUser eXperienceFunctional User InterfaceEmotional User Interface스마트TV기술수용모형사용자경험기능적 사용자 인터페이스감성적 사용자 인터페이스
Description
이 논문은 이종윤의 박사학위논문, 한국
방송학보 논문을 수정 보완하여 완성하였음.
Abstract
Background 최근 융합 미디어의 주역으로 자리잡고 있는 스마트TV는 새로운 콘텐츠와 서비스에 대한 사용과 요구를 바탕으로 스마트기기 사용 경험을 지니고 있는 사용자 경험과 사용자 인터페이스의 활성화 및 확장을 통해 발전할 것으로 전망된다.Methods 본 연구의 목적은 스마트TV 채택의도에 영향을 미치는 요인들을 찾아내고, 그 영향력의 관계를 분석하는 것에 있다. 기존 기술수용모델에서 검증되었던 채택의도에 영향을 미치는 인지된 용이성 및 인지된 유용성과 함께 사용자와 상호작용하는 스마트TV의 매체 특성상 사용자 개인의 내적 특성(스마트 기기 이용경험)과 외적 특성(기능적 사용자 인터페이스, 감성적 사용자 인터페이스)을 포함하는 수정 기술수용모델을 수립, 구조방정식 모형을 이용하여 스마트TV 채택 결정요인에 대한 영향력의 관계를 정량적으로 확인하였다.Results 구조방정식 모형을 이용한 분석결과, 인지된 용이성은 인지된 유용성에 영향을 미치고, 용이성과 유용성은 사용자의 스마트TV 채택의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 한편 선행변수로서 스마트폰 등의 사용경험, 기능적 사용자 인터페이스 등이 용이성에 영향을 미쳤고, 감성적 사용자 인터페이스는 유용성에 영향을 미치는 것으로 나타났다.Conclusion 스마트TV 확산의 초기 단계를 넘어 다음 단계를 위해서 인간의 미묘한 감성까지 전달하여 이용자의 주관적 만족감을 향상시킬 수 있는 그래픽 이용자 인터페이스의 개발이 필요하다. 이는 스마트TV 채택결정 요인을 디자인 측면에서의 감성적인 사용자 인터페이스와 기능적 사용자 인터페이스 변인들을 검증, 분석한 선험적인 연구로 학문적 의의가 있을 것이다. 이러한 연구 결과는 스마트 TV 연구의 핵심이라 할 수 있는 사용자 경험, 기능적·감성적 사용자 인터페이스 등의 외생변인의 영향력을 파악할 수 있어 학문적·디자인 산업적 의미를 지닌다.
Background The main role of smart TVs is to converge media. They are expected to develop further through the activation and expansion of user experience and user interface. These users are also experienced using smart devices due to the user requirements of new contents and services.
Methods The purpose of this study is to find factors that affect the adoption of smart TVs, and to analyze its relationship in terms of influence. Together with their perceived usefulness and perceived ease which affects adoption based on the existing technology acceptance models, and due to the interactive nature of smart TV media with its users by establishing the modified technical acceptance models including the inner personal characteristics (smart appliances user experience) and external characteristics (functional
user interface, emotional user interface), and using a structural equation model, the relationship of influences on decision factors for smart TV adoption was confirmed quantitatively.
Results Based on the analysis, it is evident that using the structural equation models results in the perception of easy usability, which affects the perceived usefulness, and this usefulness and usability affect the user"s adoption of smart TV. Meanwhile, variables
such as the user experience of smart phones and functional user interfaces was shown to affect the ease of usability, and emotional user interfaces have an impact on its usefulness.
Conclusion There is a need for the development of a graphical user interface that can enhance the user"s subjective satisfaction by passing over the subtle human sensibility for the next step beyond the initial stages of Smart TV diffusion. To verify and analyze
the SmatrTV adoption determinants interms of design fore motional user interface and functional user interface variables will have academic significance as a priori research. The results of these studies are meaningful from an academic and design industrial
perspective as to identify the influence of exogenous variables such as user experience and functional and emotional user interface that can be the core of smart TV research.
ISSN
1226-8046
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/83204
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Journal Papers (저널논문_디자인학부)
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