Browse

보건교사 역할에 대한 초등학생과 간호대학생의 인식 비교
Role Expectation of School Health Teachers Recognized by Elementary Students and Nursing Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
권미경; 방경숙; 유주연
Issue Date
2012-12
Publisher
한국간호교육학회
Citation
한국간호교육학회지 Vol.18 No.3, pp. 456-464
Keywords
의약학학교보건학생간호대학생역할School nursingStudentsNursing studentsRole
Abstract
본 연구는 보건교사의 역할에 대해 초등학생과 간호대학생이 기대하는 정도를 파악하고 그 차이를 비교함으로써 향후보건교사의 역할에 대한 기초자료를 제공하고자 하였다. 본연구의 결과 초등학생과 간호대학생은 모두 보건교사의 역할중 보건봉사자와 보건교육자로서의 역할에 대해 가장 높게기대하는 것으로 나타났으나, 상담자와 환경관리자에 대한 역할기대에 있어서는 차이를 보여 초등학생은 환경관리를 더우선시 한 반면 간호대학생은 상담자의 역할을 우선시 하였다. 향후 보건교사의 업무의 세분화와 업무 분장을 통하여 보건교사의 역할기대에 대해 수요자와 공급자의 인식 차이를줄여나갈 수 있도록 하는 것이 필요할 것이며, 이를 위해서는보건교사가 본연의 업무에 집중할 수 있도록 근무 환경의 개선과 지원이 필요하다고 생각된다. 또한 자신의 건강이 좋지않다고 생각하는 학생들과 학교생활에 대해 불만족스럽다고답한 학생들이 보건교사의 역할에 대해 높게 기대하는 것으로 나타난 결과는, 신체적, 심리적으로 취약한 학생들이 보건교사의 도움을 더욱 기대하는 것으로 해석되며 따라서 보건교사들이 그러한 학생들에게 더욱 많은 관심을 가지고 그들의 역할기대 수준에 도달할 수 있도록 노력해야 할 것이다.
Purpose: The purpose of this study was to identify the level of role expectation of school health teachers recognized by elementary students and nursing college students and to compare role expectations between the two groups. M ethods: The participants in this study were 323 elementary school students from 2 schools and 112 nursing students from 2 universities. Data was collected by a structured self-administered questionnaire and analyzed using descriptive statistics, t-test, and ANOVA by the SPSS 19.0 program. Results: The elementary students and nursing students recognized health service and health education as the most important role expectation for school health teachers. The role expectation of nursing students was higher than those of elementary students. The elementary students' points of view for role expectation were statistically different according to their health status. Conclusion: To improve the school health teacher's role, understanding the client's expectation is necessary. In addition to the role of health service and education, counseling for elementary students should be developed.
ISSN
1225-9578
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/83434
DOI
https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.3.456
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Nursing (간호대학)Dept. of Nursing (간호학과)Journal Papers (저널논문_간호학과)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse