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호로즈: 미쉬나 경전해석의 원칙 : Horoz: The Principle of Mishnaic Interpretation

DC Field Value Language
dc.contributor.author배철현-
dc.date.accessioned2013-10-30T02:16:51Z-
dc.date.available2013-10-30T02:16:51Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.citation종교학연구, Vol.30, pp. 1-17-
dc.identifier.issn1975-8049-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/83873-
dc.description.abstractThe destruction of the Second Temple in 70 CE by Roman Empire was the devastating blow enough to dismantle the ethos of Jewish people. In the face of the catastrophic outcome of the failed revolt, the Jews and their civilization adapted to the new circumstances and tried to come up with an innovative change of Judaism. The most central aspect of the transition in the wake of temple destruction was the change of the center of worship from Temple to synagogue. The oral Torah gradually evoled into a fixed corpus of its own which eventually replaced the written Torah as the main object of Jewish study and guide for religious practice. In formulating the oral Torah, the guiding principle of exegesis was Horoz. Horoz in Hebrew means a ``chain`` to link together independent quotations which had no connections each others but which, once ``enchained``, revealed the hidden meaning together as well as illuminate mystic and allegorical meaning of each quotation. Horoz was essential to rabbinic interpretation of Torah. Rabbis believed Scripture contained the sum of human knowledge in embryonic form. It was incumbent upon the interpreter to find the allegorical meanings on the surface of literal meanings of Scripture. Horoz passed on a great legacy of canonic interpretation to later Christian exegesis and Islamic tafsir.-
dc.description.abstract기원후 70년 제2성전의 파괴는 유대인들의 반란과 로마제국의 강력정책을 향후 70년 동안 야기시켰다. 로마제국의 팔레스타인 점령에 항거하는 첫 번째 유대인들의 반란은 하 마레드 하-가돌, 즉 위대한 반란이라고 부른다. 이 첫 반란은 기원후 66-73년 사이에 일
어났다. 로마가 유대를 치리하기 위해 보낸 집정관 게시우스 플로루스Gessius Florus(기원후 64-66년)는 유대종교를 무시했을 뿐만 아니라 탄압정책을 폈다. 종교공동체였던 유대인들은 소요했고 몇몇 사제들은 황제에게 내는 세금을 중단하였다. 이 행위는 로마인들에게 공개적인 반란이었다. 당시 통치자 아그립파 2세와 몇몇 지도자
층 제사장들과 바리새인들이 회유를 통해 초기반란을 일어나지 않도록 노력하였으나 실패로 끝났다. 예루살렘은 반란군 휘하에 넘어갔고 동시에 이웃나라 비유대인들과 전쟁을 벌였다. 당시 시리아의 지방장관이었던 케스티우스 갈루스Cestius Gallus는 이 반란을 진압하려다 오히려 그의 군대는 유대 무장군인들에게 패하였다.
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 종교학연구회-
dc.subject미쉬나-
dc.subject이크라-
dc.subject호로즈-
dc.subject시나고그-
dc.subject미드라쉬-
dc.subject랍비 아키바-
dc.subject모세-
dc.subject구전토라-
dc.subject문전토라-
dc.subject프르케 아보쓰-
dc.subjectMishnah-
dc.subjectMiqra-
dc.subjecthoroz-
dc.subjectsynagogue-
dc.subjectMidrash-
dc.subjectRabbi Akiba-
dc.subjectMoses-
dc.subjectOral Torah-
dc.subjectWritten Toral-
dc.subjectPirqei Aboth-
dc.title호로즈: 미쉬나 경전해석의 원칙-
dc.title.alternativeHoroz: The Principle of Mishnaic Interpretation-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorBae, Chul-Hyun-
dc.citation.journaltitle종교학연구-
dc.citation.endpage17-
dc.citation.pages1-17-
dc.citation.startpage1-
dc.citation.volume30-
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