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황종희의 유덕자 - 함께 만드는 사회 안에서 성장해가는 사람 - : A Virtuous Person as Portrayed by Huang Zongxi - One who Develops within Society -

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Authors

이혜경

Issue Date
2013
Publisher
서울대학교 인문학연구원
Citation
인문논총, Vol.69, pp. 115-156
Keywords
황종희환경(習)덕의 성장정치Huang Zongxivirtureenvironmentdevelopment of virtuepolitics
Abstract
This paper considers the thought of Huang Zongxi - which is based upon the intellectual tradition of the Yangming School and also adheres to the idea that li (理) never existed on its own but was always a part of existing qi (氣) - by focusing on the notion of virtue and examining how it is regarded within his writings. As the material existence of human beings comes from qi, and as the world is comprised of the movement of qi, the two are interlinked and move together. The mind that is able to sense what is good is also qi, and it constantly moves within a state of excess and deficiency. As such, individuals, as imperfect beings, must come together within society to keep in check, and compensate for, their shortcomings and to develop their virtues. Therefore, the formation of a society and the establishment of institutions that can provide a positive environment in which virtue can develop becomes an important moral and political task. The way in which Huang Zongxi focused on the development of virtue and how he combined this development of virtue with politics provides new insights for the field of modern virtue ethics, as well as demonstrating a way forward for Confucianism in the modern period.
위기는 주관적으로 느끼는 것이라서, 혹은 어느 때라도 완벽한 현실은 없으므로, 어느 시기라도 위기 아닌 때가 없다고 할 수도 있다. 그러나 나라가 망하고 그 때문에 자신과 가장 가까운 사람들이 죽는 것을 지켜봐야 했던 황종희(黃宗羲, 1610~1695)의 시대는 분명 객관적인 위기의 시대였다.1) 위기 진단에는 비판이 동반된다. 공자를 비조로 하는 유학은 정치의 결과를 비롯한 세상의 모든 공과가 윤리의 산물이라고 생각한다. 즉 인간의 윤리성이 세상 모든 가치의 원천이라고 생각한다. 그리하여 이 노선에서의 현실비판은 흔히 지도자의 윤리적 타락을 지목하게 된다. 더구나 정주성리학처럼 인간이 타고난 본성 자체가 윤리적 완전함이고, 그 완전함을 지키지 못하는 것이 인간의 윤리적 책임으로 귀결되는 구조라면 더욱 그렇다.
황종희 역시 공자와 맹자의 후예임을 자처했다. 그런데 그의 위기 진단은 윤리적 타락을 지목하는 것이 아니라, 인간이 윤리적으로 허약한 존재임을 외면했던 인간 이해, 그리고 그 허약함을 예상하고 준비되어야할 사회적 장치들의 미비 등을 지목한다. 인간은 늘 도덕적으로 불완전하고, 그 불완전함은 천성이기 때문에 어떻게 해도 달라지지 않는다고, 황종희는 생각했다.
ISSN
1598-3021
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/83884
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