Publications
Detailed Information
비한국학 분야의 한국어교육 : On Teaching of Academic Korean for the Learners with None-Korean-Studies Major
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Issue Date
- 2007
- Publisher
- 서울대학교 국어교육연구소
- Citation
- 국어교육연구, Vol.20, pp. 63-88
- Keywords
- 한국어교육 ; 한국어교육 실태 ; 학문분야 한국어교육 ; 비한국학 분야의 한국어교육 ; 한국어교육 수요 ; 다문화교육 ; 다문화가정 자녀의 교육 ; Korean Language Education ; Demands in Korean Language teaching and learning ; Academic Korean ; Multi-cultural education
- Abstract
- 국내외에서 한국어를 모어로 하지 않는 한국어 학습자가 늘어나고 있다. 이들의 한국어 학습 목적과 목표는 매우 다양한데, 이들 중 학문 목적 한국어 학습자에게 주의를 기울일 필요가 있다, 학문 목적 한국어 학습자의 학문 분야는,크게 한국학 분야와 비한국학 분야로 나누어 생각할 수 있으며, 정규 교육기관의 한국어 교원의 대부분이 한국어/한국학 전공자임을 생각할 때, 비한국학 분야의 한국어교육에 관한 전문성을 신장시켈 필요가 있다. 본 연구에서는, 비한
국학 분야의 한국어교육 현황과 수요에 대해 살피고1 이러한 과제를 해결하기 위한 접근으로 비한국학 분야 한국어교육의 목표와 내용 구조, 교수 방법 및 교재에 대해 논했으며, 마지막으로, 우리 사회에 새로 떠오르는 문제인 다문화 가정 자녀의 한국어교육 문제에 관한 논의를 덧붙였다
Purpose of learning a language varies from learner to learner and Korean language learning can not be an exception. The present paper deals with teaching of Korean for academic purpose, more specifically, for the learners whose major is not (or, will not be) the Korean Studies, by reviewing relevant statistics, examining issues in objectives, content structure, teaching and learning methodologies and teaching materials. In addition, teaching of Korean for the children of multi-cultural families in Korea is dealt with, for the purpose of raising an issue regarding a new challenge of the field.
- ISSN
- 1227-8823
- Language
- Korean
- Files in This Item:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.