Publications

Detailed Information

교육 내용으로서의 어휘사에 대한 연구 : A Study on the lexical history as teaching materials

DC Field Value Language
dc.contributor.author구본관-
dc.date.accessioned2014-01-09T05:38:02Z-
dc.date.available2014-01-09T05:38:02Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.21, pp. 77-127-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87159-
dc.description.abstract이 논문은 국어 어휘사 중 어떤 부분이 교육 내용에 포함될 수 있는지에 대해 논의한 것이다. 어휘사는 현대 국어 어휘 교육을 위해서나, 국어생활사나 문화 교육을 위해서나 중요성을 가지기 때문에 교육적인 가공을 거치게 되면 매우 가치 있는 교육 내용 요소의 하나가 될 수 있다.



The purpose of this study is to investigate lexical change and historical properties as teaching materials. The basic assumption of this study is that lexical history as teaching materials is activity of great worth. We pay special attention to the lexical history of numerical vocabularies color vocabularies, living vocabularies honorific vocabularies.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subject교육 내용-
dc.subject어휘사-
dc.subject어휘 변화-
dc.subject수 관련 어휘-
dc.subject색채 관련 어휘-
dc.subject생활 관련 어휘-
dc.subject높임 관련 어휘-
dc.subject범시론-
dc.subject인지 언어학-
dc.subject사회 언어학-
dc.subjectteaching materials-
dc.subjectlexical history-
dc.subjectlexical change-
dc.subjectnumerical vocabularies-
dc.subjectcolor vocabularies-
dc.subjectliving vocabularies-
dc.subjecthonorific vocabularies-
dc.title교육 내용으로서의 어휘사에 대한 연구-
dc.title.alternativeA Study on the lexical history as teaching materials-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKoo, Bon-gwan-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage127-
dc.citation.pages77-127-
dc.citation.startpage77-
dc.citation.volume21-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share