Publications

Detailed Information

Failed Communication : Misunderstanding in Intercultural Encounters : 의사소통의 실패 : 문화 간 조우에서 빚어지는 오해에 대하여

DC Field Value Language
dc.contributor.authorHouse, Juliane-
dc.date.accessioned2014-01-09T05:41:53Z-
dc.date.available2014-01-09T05:41:53Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.24, pp. 37-70-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87178-
dc.description.abstract이 연구는 다음과 같은 다섯 가지의 목적을 달성하기 위해 이루어졌다. 첫째, 오해 현상의 복잡성에 대해 기술한다. 둘째, 다양한 관점으로 오해 현상에 대해 검토하였고, 셋째, 이 분야에서 이루어진 일련의 연구들을 설명하며, 관련 연구 및 프로젝트들을 기술하고자 하였다. 넷째, 오해 현상을 유발할 가능성을 잠재적으로 지니고 있을 뿐만 아니라, 오늘날 사회정치적으로 관심의 대상이 되고 있는 링구아프랑카(lingua franca)로서, 영어와 관련된 쟁점들을 짧게 언급했다. 마지막으로, 현재의 여러 견해들을 교육적으로 적용할 수 있는 몇몇 방법에 대해, 논문 전반에 걸쳐 제안하고자 하였다.



In this paper I will first delineate the complexity of the phenomenon of misunderstanding; secondly I will give an overview of various ways of looking into the phenomenon of misunderstanding; thirdly, by way of illustrating research procedures in the field, I want to describe a relevant research project; fourthly I will briefly touch upon the issue of English as a lingua franca which, apart from being potentially rich in misunderstanding events, is also of particular socio-political interest today; finally, I will indicate some ways of making pedagogic use of the ideas presented in the body of the paper.
-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subject의사소통 실패-
dc.subject간문화 의사소통-
dc.subject오해-
dc.subject대화 절차-
dc.subject링구아프랑카-
dc.subject외국어교육-
dc.subjectFailed Communication-
dc.subjectmiscommunication-
dc.subjectintercultural communication-
dc.subjectmisunderstanding-
dc.subjectdiscourse processing-
dc.subjectlingua franca-
dc.subjectforeign language teaching-
dc.titleFailed Communication : Misunderstanding in Intercultural Encounters-
dc.title.alternative의사소통의 실패 : 문화 간 조우에서 빚어지는 오해에 대하여-
dc.typeSNU Journal-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage70-
dc.citation.pages37-70-
dc.citation.startpage37-
dc.citation.volume24-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share