Publications

Detailed Information

수업 비평 수업의 원리에 대한 성찰 : A Self-Study on the Principles of Class Criticism in Education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

엄훈

Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.30, pp. 141-170
Keywords
수업 비평 수업의 원리맥락 속에서 보기전문가의 눈으로 보기주제화하기공적으로 표현하기principles of CCICseeing a class in the contextseeing a class with an expert's eyethematicsexpressing a class in public way
Abstract
이 연구는 연구자 자신의 수업 비평 수업 경험에 대한 셀프 스터디로서 수업 비평 수업이 어떤 원리에 기초해서 이루어지는가라는 질문의 답을 추구하고 있다.

수업 비평 수업의 원리는 수업 비평의 원리로부터 도출되어 나오며 수업 비평 수업의 원리를 구체화한 접근법들은 역으로 수업 비평의 원리를 이론적으로 탐구하는 기반을 제공한다. 수업 비평 수업의 원리는 작품으로서의 수업 보기와 비평적 실천이라는 수업 비평의 두 가지 전환에 기초하고 있다. 교육적 감식안으로 수업의 질을 보는 행위인 작품으로서의 수업 보기는 맥락 속에서 보기와 전문가의 눈으로 보기라는 두 가지 접근법으로 구체화된다. 본 것을 공적인 소통의 장에서 나누는 행위인 비평적 실천은 주제화하기와 공적으로 표현하기라는 두 가지 접근법으로 구체화된다.



The principles of Class Criticism in Education(CCIE) derives from the two turns of class criticism, seeing a class as a work of art and critical practice. Seeing a class as a work of art is the act of seeing the quality of a class with educational connoisseurship. Critical practice is the act of communicating it in the public sphere. The two turns of class criticism are transformed to the four principles of CCIE. The turn of seeing a class as a work of art is transformed to two CCIE principles, seeing a class in the context and seeing a class with the expert's eye. The turn of critical practice is transformed to two CCIE principles, thematics and expressing a class in public way.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/87226
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share