Publications

Detailed Information

What is Ethnomusicology in Korea: An Evaluation of its Current Status

DC Field Value Language
dc.contributor.authorPark, Mi-kyung-
dc.date.accessioned2014-01-10T06:22:45Z-
dc.date.available2014-01-10T06:22:45Z-
dc.date.issued1998-
dc.identifier.citation동양음악, Vol.20, pp. 61-91-
dc.identifier.issn1975-0218-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87407-
dc.description.abstractI am an ethnomusicologist trained at UCLA, an institution which has well-established ethnomusicological program in USA. Since I finished the Ph.D. degree program there 1986, I have been teaching as a faculty member of Department of Composition, Keimyung University. There have I been teaching Western music courses such as music history, aesthetics of music, music theory and so on. After the first few years of teaching, I can't help but raising the question what is ethnomusicology in Korea?1 My academic training as an ethnomusicologist has never been put to use in my university teaching. Only the knowledge of Western art music was useful. I was very fortunate to have an academic background in both musicological and ethnomusicological branches enough to survive such an environment.



나는 우수한 종족음악학 프로그램을 갖고 있는 미국의 대학인 UCLA에서 훈련 받은 종족음악학자이다. 나는 1986년에 거기서 박사학위를 받은 이후부터 줄곧 계명대학교 작곡과의 교수로서 학생들을 가르쳐오고 있다. 여기서 나는 음악사, 음악미학, 음악이론 등 서양음악과 관련된 강의를 하고 있다. 처음 몇 해 동안 그러한 종류의 강의를 하면서 나는 한국의 종족음악학이란 무엇인가라는 의문을 가지지 않을 수 없었다. 종족음악학자로서 미국에서 받은 학문적 훈련은 한국의 대학에서 가르치는 데 많이 쓰여지지 않았고, 서양 예술음악에 관한 지식만이 쓸모 있었던 것이다. 다행스럽게도 나는 이런 환경에서 적응할

수 있도록 음악학과 종족음악학 양쪽분야에서 의학문적 배경을 가지고 있었다.
-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 음악대학 동양음악연구소-
dc.titleWhat is Ethnomusicology in Korea: An Evaluation of its Current Status-
dc.typeSNU Journal-
dc.citation.journaltitle동양음악(Journal of the Asian Music Research Institute)-
dc.citation.endpage91-
dc.citation.pages61-91-
dc.citation.startpage61-
dc.citation.volume20-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share