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Cultural Nationalism and the Values of Authenticity Chinese Street Opera Performance in Singapore
문화민족주의와, 원전성(原典性)의 가치 싱가포르의 중국 거리극

DC Field Value Language
dc.contributor.authorLee, Tong Soon-
dc.date.accessioned2014-01-14T05:09:56Z-
dc.date.available2014-01-14T05:09:56Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.citation동양음악, Vol.22, pp. 47-62-
dc.identifier.issn1975-0218-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10371/87835-
dc.description.abstractDiscourses on the concept of culture in Singapore today often evoke comments on the questions of representation and the ensuing problems of authenticity. With a predominantly Chinese population, Singapore is a secular country that recognizes Malay as the national language, English as the first language, and its constitution accords the Chinese, Malay, South Asian and Eurasian communities as the four ethnic nationalities. The politics of cultural representation in a pluralistic society is further compounded by the country's relatively recent independence in 1965. During the first two decades of independence, cultural discourses were aimed primarily at achieving a multiethnic identity for Singapore, maintained through the private celebrations and public displays of dance, ritual, food, architecture, music and other customs of the individual ethnic communities. From the mid-1980s, there was a significant emphasis in the state's conception of culture that transcended the disparate array of ethnic activities to the imagination of an overarching cultural ethos that is uniquely Singaporean, manifested in musical performances and other forms of social practices. In this paper, I focus on a particular performance event and examine how it appropriates locality, history and cultural polities to construct new, yet "authentic" meanings and values of culture in modern Singapore.



오늘날 싱가포르에서 문화 개념에 대한 담론은 종종 대표성과, 그에 따른 원전성(原典性. authenticity)이라는 문제를 야기한다. 중국인이 인구의 대부분을 차지하는 싱가포르는 말레이어를 국어로, 영어를 제1공용어로 인정하는 비종교 국가이며, 헌법은 중국·말레이·남아시아·유라시아 사회를 4대 민족으로 규정하고 있다. 다원주의 사회에서 문화적 대표성의 정치학은 비교적 최근인 1965년 국가가 독립함으로써 한층 복잡해졌다. 독립 후 처음 20년 동안 문화적 담론은 주로 싱가포르의 다민족적 정체성 획득을 겨냥해, 사적인 기념행사나 개개 민족집단의 무용, 종교의식, 음식, 건축, 음악 기타 관습의 공공 연행이나 전시를 통해 이루어졌다. 1980년대 중반부터, 제각각인 민족단위 활동을 초월하는 포괄적인 싱가포르적 문화 에토스를 꿈꾸는 국가적 문화개념이 눈에 띄게 강조되어, 음악공연 기타 형태의 사회적 관행으로 표출되기 시작했다. 이 글에서는 특정 공연 이벤트에 초점을 맞추어, 그것이 지역성과 역사와 문화정치학을 전유(專有)하여 현대 싱가포르 문화의 새로우면서도 ‘원전적인’ 의미와 가치를 구축하는 모습을 살피기로 한다.
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dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 음악대학 동양음악연구소-
dc.titleCultural Nationalism and the Values of Authenticity Chinese Street Opera Performance in Singapore-
dc.title.alternative문화민족주의와, 원전성(原典性)의 가치 싱가포르의 중국 거리극-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthor리, 동순-
dc.citation.journaltitle동양음악(Journal of the Asian Music Research Institute)-
dc.citation.endpage62-
dc.citation.pages47-62-
dc.citation.startpage47-
dc.citation.volume22-
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 22 (2000)
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