Publications

Detailed Information

Transmission and Transformation of the pipa in China, Korea and Japan : 중국 · 한국 ·일본에서의 비파의 전승과 변형

DC Field Value Language
dc.contributor.authorHaruko, Komoda-
dc.date.accessioned2014-01-14T05:27:14Z-
dc.date.available2014-01-14T05:27:14Z-
dc.date.issued2007-
dc.identifier.citation동양음악, Vol.29, pp. 79-119-
dc.identifier.issn1975-0218-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/87886-
dc.description.abstractKorea and Japan have received much of their culture from China. While this received culture has been preserved in its ancient form in both countries, there has also been independent development by people in Korea and Japan of their own new musical cultures. In this paper, I wish to take the four-string bent-neck lute of Eastern Asia and consider which aspects of this musical instrument have undergone transformation and transmission over time and area. In the first section, I shall trace the process of transformation that has occurred with regards to the Chinese pipa and, taking as examples actual instruments as well as drawings of instruments, introduce what elements of the ancient pipa (Chinese lute) were transmitted without transformation in the lute music traditions of Japan and Korea. Through this I will show that the ancient musical culture of China is preserved to some extent in the musical cultures of the countries surrounding China. In the second section, I will use the most recent research in this field to explain the process by which the four string bent-neck lute, which was transmitted to Japan from China, was transformed independently within Japan. In Japan, while the ancient form of the Chinese pipa has been preserved, at the same time, new forms of the biwa (Japanese lute) were developed from the imported Chinese pipa. It can therefore be said that both phenomena - transmission with transformation and transmission without significant transformation in musical culture - can be seen in the history of biwa music in Japan.



한국과 일본은 많은 양의 문화를 중국으로부터 수용해왔다. 한국과 일본은 중국으로부터 받아들였던 문화의 고형(古形)을 보존하는 한편, 고유의 새로운 음악문화를 독자적으로 발전시키기도 하였다. 본 논문에서는 동아시아의 4현 곡경비파(曲頸琵琶)를 통해 음악 문화의 어떠한 면이 세월과 지역에 따라 변형되고 전승되었는가를 살펴보고자 한다. 1장에서는 중국 비파(Pipa)에 나타나는 변형의 과정을 악기와 관련된 회화뿐 아니라 실제 악기를 예로 들어 추적해 보고, 중국 류트인 고대 비파의 어떠한 요소가 한·일 전통 비파음악에서 변형 없이 전승되었는가를 소개하고자 한다. 이를 통해 중국의 고대 음악 문화가 중국 주변 국가의 음악 문화에 일정 수준 보존되어 있음을 밝히겠다. 2장에서는 최근의 연구를 기초로 중국에서 일본으로 전해진 4현 곡경비파가 일본에서 어떤 과정을 통해 독립적으로 변형되었는가를 설명하고자 한다. 일본에는 중국 비파의 고대 형태를 보존한 것이 존재하는 한편, 중국 비파로부터 개발된 일본 류트인 새로운 형태의 비와(Biwa)가 존재하기도 한다. 따라서 음악 문화에 있어서 변형과 중대한 변형이 없는 전승의 두 가지 현상은 모두 일본의 비와(Biwa) 음악사에 나타날 수 있다.
-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 음악대학 동양음악연구소-
dc.titleTransmission and Transformation of the pipa in China, Korea and Japan-
dc.title.alternative중국 · 한국 ·일본에서의 비파의 전승과 변형-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthor설보라-
dc.citation.journaltitle동양음악(Journal of the Asian Music Research Institute)-
dc.citation.endpage119-
dc.citation.pages79-119-
dc.citation.startpage79-
dc.citation.volume29-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share