Browse

특수교육에 대한 사회 구성주의 이론의 시사점
Implications of Social Constructivism on Special Education: Focusing on Vygotsky's Defectology

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
신종호
Issue Date
2001-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.2 No.1, pp. 37-54
Keywords
비고스키특수교육통합교육사회화 과정장애론사회구성주의
Abstract
아동의 인지발달을 언어를 매개로 한 사회문화적 발달로 이론화한 비고스키의 사회 구성주의 이론은 일반아동뿐만 아니라 특수아동의 사회적 심리기능 발달을 이해하는데 중요한 시사점을 제공한다. 실제 비고스키는 특수아동을 대상으로 한 임상 경험을 기반으로 인지발달이론을 체계화했으며, 특수교육과 관련해 시대사적인 논문들을 많이 남기기도 하였다. 본 논문에서는 비고스키의 장애론(defectology)에 나타난 (1) 사회문화적 관점을 통해 본 장애와 장애문제, (2) 장애문제를 치료하기 위한 교육방법으로서의 사회적 심리기능에 대한 보상교육, (3) 특수교육의 기본 원리로서의 사회화 교육 및 통합교육에 대해 살펴보고자 하였다. 비고스키의 사회 구성주의 이론은 특수교육에 대한 생리학적, 행동주의적, 분리주의적 접근으로부터 사회화 과정(enculturation)으로의 이해와 접근을 요구하는 것이다. 통합교육과 조기교육의 중요성을 반영하고 있는 최근 우리 특수교육의 변화는 사회화 과정으로서 특수교육의 역할 변화를 보여주는 긍정적 움직임이라 할 수 있다.



Vygotsky founds a socio-cultural basis in explaining and understanding child's cognitive development. His social constructivism is implicative of the development of psychological abilities of children with developmental disabilities, as well as those with normal development. In this paper, based on the Vygotsky's theory of defectology, examined were (1) necessity of understanding disabilities in relation to impact of social, cultural environments surrounding a child on his/her socio-psychological development, (2) need of change in the special education system into one more focusing on child's developmental problems resulting from limited socio-cultural experiences and opportunities, and (3) importance of providing educational environments where children with disabilities interact with their normal peers. Although more than 70 years has passed since the publication of the first paper of defectology, Vygotsky's theory of social constructivism still has implications to continuously improve our special education system that has been directed toward social, psychological, educational integration of children with special needs.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/88925
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 02 Number 1/2 (2001)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse