Publications

Detailed Information

직업능력개발훈련기준의 개편방향과 과제 : A Study on the Revision Policy and the Task for Vocational Training Standards

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김봉환

Issue Date
2002-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.3 No.1, pp. 89-108
Keywords
직업훈련직업훈련기준교과과정
Abstract
학교교육만으로 양성하기 어려운 산업인력을 효율적으로 양성하기 위하여 1967년부터 국가의 정식 제도로 자리잡은 우리 나라의 직업훈련제도에서 직업훈련기준은 매우 중요한 자리를 차지하고 있다. 그러나 아직도 직업훈련 관계자들 사이에는 직업훈련기준이 제대로의 역할을 수행하지 못하고 있을 뿐만 아니라 자율적인 훈련실시를 방해하고 있다는 주장이 제기되고 있다. 본 논문은 이와 같은 문제를 검토하여 직업훈련기준의 올바른 개편 방향과 이에 따라 해결해야 할 과제를 제안하는 것을 목적으로 삼고 있다. 먼저 교육과정기준에 비추어서 직업훈련기준의 개념을 살펴보았고, 그 구성체제와 운영에 관련된 사항을 알아보았으며, 직업훈련 실시과정에서 직업훈련기준이 차지하고 있는 위상을 파악하였다. 이어서 직업훈련기준의 성격을 탐색하고, 직업훈련 과정에서 직업훈련기준이 수행하는 기능을 다양한 관점에서 논의하였다. 그리고 우리 나라의 직업훈련에 영향을 많이 준 일본과 독일의 사례를 살펴보고 시사점을 파악하였다. 이상의 논의를 바탕으로 직업훈련기준의 개편방향과 과제를 제안하고 있다.



In the vocational training system of Korea, vocational training standards take on a very important position. However, some of the proposals by the officials who are involved in vocational training insist that the vocational training standards not only do not perform this role properly, but also interferes with voluntary training. This study aims to propose a desirable direction for a revision policy and related tasks that should be done. First of all, I investigated the concept of vocational training standards and the position that vocational training standards play a part in the process of vocational training. Then, I researched the properties of vocational training standards and discussed the functions. Also, I studied vocational training standards of Japan and Germany and grasped the suggestions that they have provided. Based on such discussion, the guides for the revision of vocational training standards are as follows. First, vocational training standards should be a standard guide that induces effective execution of vocational training. Second, vocational training standards should be a reasonable guide to introduce the contents and methods of vocational training. Third, vocational training standards should be flexible in order to reflect changing technology in an industrial society and the special conditions for vocational training institutions.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/88943
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share