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통합학급교사를 위한 특수교사의 서신지원 프로그램 적용 효과
The effect of written support on general educators' teacher efficacy and attitude toward inclusion

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Authors
김주혜; 박은혜
Issue Date
2004-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.5 No.4, pp. 81-106
Keywords
통합교육교사효능감교사태도교사 지원
Abstract
본 연구에서는 특수교사의 서신지원이 통합학급교사의 장애아동 교수에 대한 교사효능감과 통합에 대한 태도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구의 대상은 8개 초등학교의 통합학급의 담임교사 30명으로 실험집단에게는 정기적인 서신지원이 일주일에 한번씩 총 8회 제공되었다. 서신 지원의 내용은 선행연구를 바탕으로 하여 장애아동 교육의 이론적 내용과 실제적 적용에 관한 정보를 포함하였다. 결과 분석은 사전검사 점수를 공변인으로 하여 공변량 분석을 사용하였으며, 통합학급교사의 장애아동 교수에 대한 교사효능감과 통합에 대한 태도에 있어서 특수교사의 서신지원을 제공받은 실험집단이 통제집단에 비해 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 통합학급교사의 교사효능감과 통합에 대한 태도를 증진시키기 위해 교육 현장에서 커다란 체제의 변화나 통합학급교사의 부담을 요구하지 않고 실시할 수 있는 교사 지원 방법의 하나로써 서신지원의 사용가능성을 시사하고 있다.



This study examined the effects of written support for general educators. Written support consisted of individualized weekly newsletters prepared to inform classroom teachers about the social and academic inclusion of children with disabilities who were included in their classrooms. Participants were 30 general educators included students with disabilities in Seoul. A pretest-post test control group design was used to assess teacher-efficacy, the attitudes of general educators toward inclusion. Analysis of covariance(ANCOVA) was conducted with post-test scores of three measures, considering pre-test scores of each survey as the co-variate. Results revealed that general educators in the written support group showed significantly higher scores in both teacher-efficacy and attitudes toward inclusion.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89000
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 05 Number 1/4 (2004)
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