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평가자 유형에 따른 창의성 프로그램이 대학생의 창의성 증진에 미치는 효과
Effects of Creativity Training Programs On College Students' Creativity According to Evaluator Types

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Authors
정은이
Issue Date
2004-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.5 No.4, pp. 107-124
Keywords
평가자 유형창의성 프로그램
Abstract
본 연구에서는 창의성 프로그램을 적용하여 대학생들에게 창의성 훈련을 받게 한 후 자기평가, 동료평가, 전문가 평가 등 각기 다른 평가자에 의한 창의성 평가를 실시하였다. 이후 Torranc의 도형 창의성 검사를 사용하여 창의성 증진 효과가 어떻게 다른지 알아보았다. 첫째, 자기평가 집단이 나머지 두 집단(동료평가, 전문가평가)보다 창의성 평균과 유창성, 독창성, 정교성 및 종결에 대한 저항에서 높은 점수를 나타냈고 이는 통계적으로 유의한 결과였다. Schéffe 검증 결과 집단간 차이도 유의했다. 이는 자기평가를 할 때 스스로 자신의 수행과정 및 결과를 돌아보고 성찰해 보는 시간 자체가 창의성을 발현하는 하나의 과정이 되기 때문인 것으로 보인다. 이 과정에서 개인은 자신이 스스로 문제를 해결하고 개선하려는 자발성을 키우며 자신의 평가에 대한 자신감과 만족감을 느끼게 되는 것이다. 즉, 자기평가를 통해서 자발성과 독자적인 판단력 및 평가에 대한 만족 등을 얻게 되고 이것은 다시 창의적 능력에 영향을 미치게 되어 창의성 증진의 효과를 가져오게 되는 것이다. 둘째, 동료평가 집단과 전문가 평가 집단간에는 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이러한 결과는 창의성 증진의 차원에서 보면 같은 또래가 평가를 하든 전문가가 평가를 하든 별 차이가 없다는 것이다.



In this study of creativity program, college students participated in creativity enhancement training and three groups of them were evaluated by different ways such as self-evaluation, peer-evaluation, and expert-evaluation. Then this study tried to find out how different ways of evaluation influence the enhancement of creativity, using the TTCT: Figural. The followings are the results of this study. First, the self-evaluation group received significantly higher scores on fluency, originality, elaboration, resistance to closure and the average score than the other two groups. This result implies that the self-evaluation may facilitate participants' reflection of their own performance by which creativity emerges. In this process of self-evaluation, individuals develop the initiative and satisfaction about their evaluation which influence creative abilities. Second, there were no significant difference on creativity scores between the peer-evaluation group and the expert-evaluation group. This implies that the evaluations by peers and experts have similar effect on creativity enhancement.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89001
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 05 Number 1/4 (2004)
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