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듀이 교육철학에서의 교호작용과 불교 연기설
A Comparative Study of Dewey's Transaction and Buddhism's ‘Pratitya Samutpada’

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Authors
김무길
Issue Date
2006-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.7 No.2, pp. 65-89
Keywords
듀이불교교호작용연기탈주체성깨달음DeweyBuddhismtransactionpratitya samutpadapost-subjectivityEnlightenment
Abstract
논문 요약듀이의 프래그머티즘과 동양의 불교 사상은 그 시공적 격차와 지향하는 삶의 목적의 차이에도 불구하고, 전통철학의 불변적 실체관을 부정하고 상호 관계성이라는 존재론적, 인식론적 원리에 입각해 있다는 점에서 상호 유사한 인식의 지평을 보여준다. 듀이와 불교적 관점 모두 '나'라는 존재성과 인식작용이 자족적이고 고립적인 것이 아니라, 타자와의 관계맺음으로 말미암아 형성되고 계속적으로 변화해가는 것임을 보여주기 때문이다. 이러한 관계론적 시각에 입각해볼 때 듀이의 교호작용과 불교 연기설의 관점은 구체적으로 존재의 가변성과 자아의 탈주체성이라는 공통된 인식의 관점을 드러내고 있다. 그러나 이러한 공통된 관점 이면에 깔려있는 양자의 차이점도 주목되어야 한다. 즉, 듀이가 인간의 욕구를 경험의 생성과 재구성을 위한 적극적 동인으로 파악하는 데 비해서, 불교 연기설에서는 무명을 탈피하고 제법실상의 진리에 이르기 위해서 끊고 버려야 할 대상으로 파악하고 있는 것이다. 또한 이에 따라 욕구와 진리의 관계에서도, 듀이가 당사자의 욕구라든가 동기, 삶의 맥락으로부터 진리가 분리될 수 없다고 보는 데 비해서 불교에서는 탐착의 욕구로부터 분리된 청정하고 평화로운 마음의 자유를 진정한 깨달음이요, 진리라고 보는 것이다. 본 연구는 듀이 사상과 불교 연기설에 드러나는 이와 같은 공유점과 분기점의 원천이 무엇인지를 이해하고, 동시에 이러한 논의가 현대 교육에 어떤 시사를 주는지를 탐색하고자 하였다.



Dewey's philosophy and Buddhism have been generally considered as different trends of thought of the Orient and the Occident. But in this study, there is underlying assumption that Dewey's pragmatism and Buddhism's thought show similarity in that they commonly base on the identical principle of ontology and epistemology. The identical principle is a principle of 'correlationship' between knowing and the known, self and the world. Dewey's philosophy and Buddhism commonly reject the traditional viewpoint of permanent, unchanged entity in view of correlationship. The correlationship in Dewey's view means transaction, in Buddhism's view means 'pratitya samutpada'(緣起). The two commonly show that the existence and knowing of 'self' are not self-sufficient, but are continually being changed by the relationship between self and the other. All existences in the world cannot be isolated because of this correlationship. In view of this relational viewpoint, Dewey's thought and Buddhism's common viewpoints can be summarized as follows: the viewpoint of variance of existence, post-subjectivity of self, and the correlationship of the world. But also it must be pointed out that there are different points between the two. Firstly, in Dewey's view, man's desire is a positive motive for the becoming and reconstruction of experience, but in Buddhism's view, it is an object of abandonment for the acquiring of the wisdom of 'Nirvana'(涅槃). Secondly, in Dewey's view, the relation between the truth and the desire can not be separated, but in Buddhism's view, truth ultimately means the calm state of mind separated from the desire of 'tanha'(渴愛). In this context, this study is to understand the source of the two's similarity and difference in view of the ontology and epistemology, and to inquire into some implications for modern education.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89066
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 07 Number 1/4 (2006)
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