Publications

Detailed Information

e-러닝에서의 학업성취도 영향 요인 분석 : The Research on Factors Influencing Academic Achievements in e-Learning Environments

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김동일; 신종호; 고범석; 계보경; 김형수

Issue Date
2006-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.7 No.4, pp. 1-26
Keywords
e-러닝웹 기반 교수-학습메타분석학업성취도e-learningacademic achievementmeta-analysis
Abstract
본 연구의 목적은 e-러닝 환경에서 학업성취도에 영향을 미치는 요인들의 효과성을 살펴본 지금까지 개별 연구들을 메타분석 기법으로 종합하고 보다 효과적이고 효율적인 e-러닝 프로그램 개발을 위한 기초 자료를 제공하는 것이다. 교수-학습 일반모형에 기초해 학업성취도 영향 요인을 크게 학습자특성(학교급, 학업수준, 그리고 사고양식), 과제특성(과목종류와 지식 종류), 수업유형(수업주체와 피드백 유형)으로 구분하였다. 2000년 이후 발행된 국내 학위 및 학술지 논문 72편을 분석해 107개의 효과크기를 산출하였다. 분석결과 e-러닝의 전체 평균 효과크기는 .52(U3=69.84%)로 나타났다. 이는 e-러닝을 활용한 학습자 집단의 평균 점수가 그렇지 않은 집단의 약 69%보다 상위에 있다는 것을 의미한다. 하위요인별 효과크기 분석결과 학습자특성 측면에서 우선, 학교급은 초등학교와 중학교에 적용된 e-러닝 프로그램의 효과크기가 유의하게 높았으며, 학습장애학생에게 적용된 경우 효과크기가 두드러졌다. 사고양식 측면에서 e-러닝 학습은 장독립적 학습자에게 효과적이었다. 수업유형 측면에서 수업 운영을 학습자중심 협동학습형태로 진행할 때, 그리고 피드백 유형과 내용은 토론방과 게시판을 활용하여 과제지향 및 정보제공을 중심으로 제공할 때 보다 효과적인 것으로 드러났다. 과제특성 측면에서는 지식의 종류측면에서 선언적 지식에의 적용빈도가 높았으며, 적용 과목은 주로 과학과 사회과목에 치중되어 있었는데, 전반적인 효과크기는 .50이상으로 나타났다. 이상에 대한 연구의 제한점과 시사점을 뒤이어 제시하였다.



The purpose of this study were to meta-analyze existing individual research findings on e-learning effectiveness and to conduct a quasi-experimental study to examine the interaction effects between instructional factors and student's characteristics on achievements in an e-learning system. In meta-analysis study, 72 papers on e-learning effectiveness were selected for analyses that were published since 2000. Effects sizes of e-learning programs were calculated separately by variables of program types, subject types, and learners' characteristics. Result of the analyses showed that the overall effect size of e-learning programs was d=.52, which corresponded to U3 coefficient of 69.84%. This result can be interpreted such that students at the 50 percentile in the e-learning group performed as good as those at about 70 percentile in the comparison group. For program types, student-centered collaborative e-learning programs showed higher effect sizes than teacher-centered programs. For subject types, effect sizes for social studies and science were higher than those for the others. For learners' characteristics, e-learning programs were more effective for students with field-independent thinking style than those with field-dependent thinking style. effect sizes for students with low abilities were much higher than those students with average or high abilities. Finally, e-learning programs applied for students in elementary schools showed higher effect sizes than those for students in secondary schools. The result of meta-analysis showed that e-learning programs were effective in enhancing students' academic achievements. The effect of e-learning programs may be different depending on types of learning tasks and students' academic achievement levels. The results are in line with a proverb, saying "One size does not fit all".
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89070
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share