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북유럽 국가의 평생학습체제
Lifelong Learning System in Scandinavian Countries: The Old Future

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Authors
한숭희; 김경애; 이정은
Issue Date
2006-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.7 No.4, pp. 139-166
Keywords
평생교육평생학습정책평생학습체제북유럽lifelong educationlifelong learning policyeducation systemnordic countries
Abstract
논문 요약북유럽 국가들은 역사적으로 평생학습이라는 용어를 사용하기 이전부터 실제로 평생학습을 실현하는 교육정책을 구축해온 국가들로, 노동자 학습체제로서의 학습사회의 한 양상을 보여준다. 북유럽에서는 평생학습이 노동자의 권리로 인식되어 추구되어왔으며, 민중의 자발적이고 참여적인 학습문화 속에서 사회정치적 특성이 발생되어왔다. 이들 국가에서는 초ㆍ중등 단계에서 생애기초능력 및 자기주도 학습력을 강조하고, 고등교육 단계에서 비대학 고등교육체제를 적극적으로 수립하고 있으며, 초기학교교육과 성인계속교육을 구조적으로 연계하고 있을 뿐 아니라, 국가 기간학제 내에서 평생학습 기회를 제공하고 있다. 또한 교육-고용-복지의 삼각체제를 긴밀하게 연계하는 적극적인 노동시장교육을 펼치고 있으며, 자치에 기반한 비형식 민중교육의 전통 가운데 공교육 및 성인학습체제를 발전시켜왔다. 이러한 총체적인 평생학습체제를 위해 총괄적 책임을 담당하는 부서가 정책적으로 장기적이고 통합적인 개혁을 주도해 가고 있다. 북유럽 모형에서 평생학습체제는 완전고용을 지향하는 노동시장 및 사민주의적 복지국가체계의 엔진 역할을 하면서, 그 안에 학교 교육체제, 노동시장 교육체제, 시민사회 교육체제 등을 유기적으로 연계하여 포괄하고 있는 상위체제라고 할 수 있다.



Scandinavian countries have been building educational systems and implementing educational policies even before the word of 'lifelong learning' is used. Scandinavian lifelong learning can be characterized by three main aspects. First, in Scandinavian countries, labour workers insisted on having opportunities to learn as their right. Also they have learning culture from the tradition, in which lifelong learning is embedded. Second, Scandinavian educational systems have provided lifelong learning opportunities at every stages. Primary and secondary education draw attention to life skill/key competencies and self-directed learning as the foundation for lifelong learning. At higher education, various non-university higher education systems have been established to give adults learning opportunities. Public school education and adult continuing education are structurally linked. Third, progressive labor market education is developed with triangle system- connection of education, labor market, and welfare. The public and adult education systems in Scandinavian countries have been developed based on the long-established tradition of nonformal popular education, and the ministries of education are leading long-term and integrated reforms. Lifelong learning system in Scandinavian model directs social democratic welfare systems and labor market systems for full employment. Finally, lifelong learning system as an umbrella system includes school education, labor market education, and civil education systems. And these systems are organically and structurally linkaged.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89091
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 07 Number 1/4 (2006)
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