Publications

Detailed Information

대학생들의 학습기술 활용 실태 및 학습기술 훈련에 대한 요구 조사 : A Study on the Condition of Using the Study Skills and the Need of Study Skills Training

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이은화; 강한나

Issue Date
2006-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.7 No.4, pp. 277-300
Keywords
학습기술학습기술 훈련자기관리 기술수업청강 기술과제해결 기술정보처리 기술시험치기 기술읽기 기술
Abstract
본 연구는 우리나라 대학생의 학습기술 활용 실태 및 학습 기술 훈련에 대한 요구를 밝히는 데에 목적을 두었다. 이를 위하여 먼저, 성별, 학년, 학문계열에 따른 학습 기술의 활용 실태의 차이를 확인하고, 다음으로, 학습기술의 하위요인별로 훈련에 대한 요구의 정도를 확인하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대학생들의 학습기술 활용 실태를 조사한 결과, 자기관리 기술을 제외한 학습기술의 모든 하위영역에서 남학생이 여학생보다 높게 나타났다. 또한, 전공 계열 간 학습기술의 차이에 있어, 과제해결 기술 영역에서 인문사회계열보다 이공계열의 과제해결 기술 점수가 더 높은 것으로 나타났다. 그리고 모든 학습기술의 하위요인들 중 자기관리와 정보처리, 시험치기 그리고 전체 학습기술 점수는 1학년에서 3학년까지 감소하는 것으로 나타났으며, 과제해결과 읽기, 수업청강 기술은 학년이 높아짐에 따라 감소하는 것으로 밝혀졌다. 둘째, 대학생들의 학습기술 훈련에 대한 요구를 조사한 결과, 자기관리 기술 중 '시간관리훈련', 수업청강 기술 중 '강의에 집중하기 훈련', 과제해결 기술 중 '과제해결 방안탐색 훈련', 시험치기 기술 중 '시험치는 요령과 심리적 대처기술 훈련', 정보처리 기술 중 '효율적인 정보처리 기능의 활용을 위한 내적 심리상태 유지 훈련', 그리고 읽기 기술 중 '핵심개념 파악하기 훈련'에 대한 요구가 가장 높은 것으로 밝혀졌다.



The purpose of this study was to examine the condition of using the study skills and the need of study skills training of the Korean university students. For this study, the condition differences of using the study skills in gender, grades and majors and the level of the need for the study skills training on subparts of the study skills were investigated. A sample of 598 Korean university students were considered. Subjects were classified by gender, grades and major. Learning and Study Strategies Inventory for University students administered to the subjects along with a researcher's developing Study Skills Training Needs questionnaire. Data were analyzed using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS Version 12.0). T-test and ANOVA analysis procedures were employed. Results indicated that in the condition of using the study skills (1) there were significant differences in the ages except a self-management skill. These differences were bigger for the male students than for the female students. (2) there were significant differences between the engineering majors and humanity/social science majors. The students' problem-solving skill scores in humanity/social science majors were higher than those in the engineering majors. However, no significant differences was found in the other majors. (3) there were significant differences in the grades for all the subparts of the study skills. We found that Self-management, information-processing and test-taking skills were reduced from freshman to junior, but problem-solving, reading and lesson-listening skills were improved from freshman to senior. In the level of the need for the study skills training, the results show that (1) time-management training among self-management skills, concentration training among lesson-listening skills, problem-finding training among problem-solving skills, test-taking and anxiety relaxation training among test-taking skills, psychological retention training for the effective information-processing use among information-processing skills, and main idea finding training among reading skills were more needed than any other skills training by these Korean university students.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89097
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share