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용서상담 프로그램이 초등학생의 용서수준과 공감능력에 미치는 영향
The Effects of a Forgiveness Counseling-Education Program on the Degree of Forgiveness and Empathy Ability of Elementary School Students

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Authors
김광수김경집
Issue Date
2007-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.8 No.4, pp. 87-109
Keywords
용서상담 프로그램용서 수준공감능력
Abstract
본 연구는 용서상담 프로그램이 초등학교 아동의 용서정도와 공감능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 실시되었다. 경기도 대도시 소재 N 초등학교 5, 6학년 학생 145명을 대상으로 용서검사와 공감능력 검사를 실시한 후, 용서수준과 공감능력이 동질집단인 각 학년 2개반 총 145명을 선정하여 실험집단 2개반 73명(남 36명, 여 37명), 통제집단 2개반 72명(남 35명, 여 37명)씩 배정을 하였다. 실험집단 대상에게 일주일에 두 번, 회기당 40분씩 총 16회기에 걸쳐 실험처치 하였으며 통제집단은 무처치 하였다. 실험처치 후 집단간 용서수준검사와 공감능력 검사의 사전, 사후 검사를 비교 분석하였고, 실험집단의 각 회기별 소감문, 연구자의 관찰기록, 프로그램 평가설문 등을 분석하였다. 연구결과 첫째, 용서상담 프로그램을 실시한 실험집단은 통제집단에 비해 용서수준이 유의미하게 증가하였으며, 용서수준의 하위변인인 정서적 용서, 행동적 용서, 인지적 용서수준이 유의미하게 증가하였다. 둘째, 용서상담 프로그램을 실시한 실험집단은 통제집단에 비해 공감능력이 유의미하게 증가하였고, 공감능력의 하위변인인 상상하기, 공감적 각성, 공감적 관심은 유의미하게 증가하였으며, 조망취하기는 그 점수가 증가하였지만 유의미하지는 않았다. 이러한 결과는 소감문, 연구자의 관찰기록, 프로그램 평가설문 자료분석에 의해 지지되고 보충, 심화되었다.



The purpose of study was to examine the effects of a forgiveness counseling education program on elementary school students' forgiveness and empathy ability. The subjects of this study are 73 fifth and sixth grade students who were selected based on the level of their forgiveness and empathy ability. They were divided into an experimental group and a control group, and each group had 73 and 72 students. The research design of this study is based on a pre-test and a post-test between the both groups. With the test data, the students feedbacks were collected to identify the subjects' responds to the program. The quantitative results of this study are as follows: First, the experimental-group having performed forgiveness education program has increased in the level of forgiveness and made a considerable increase in the sub-areas of forgiveness(emotion, behavior, and cognition) than the control group has. Second, the experimental group with forgiveness education program has improved in the level of empathy ability and showed a significant increase in the sub-areas of empathy ability(imaginative thinking, empathic awareness, and empathic concern) than the control group has. These results were supported and intensified by qualitative data based on comment papers and questionnaire. This study shows that forgiveness education program can be an effective tool for the improvement of empathy ability.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89102
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education, AJE)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 08 Number 1/4 (2007)
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