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교사상에 대한 이견 : 아우구스티누스와 아퀴나스를 중심으로
A Comparative Study between Augustinus and Aquinas on the Image of Teacher

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Authors
김무길
Issue Date
2007-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.8 No.2, pp. 43-66
Keywords
교사상아우구스티누스아퀴나스인식론신적 조명능동지성인간언어지식획득image of teacherAugustinusAquinasepistemologydivine illuminationintellectus agenshuman beinglanguageknowledge acquisition
Abstract
중세의 대표적인 두 신학자인 아우구스티누스와 아퀴나스는 공통으로 기독교적 세계관에 입각해 있으나, 진리의 인식 가능성에 대해 상이한 해석을 드러내고 있다. 아우구스티누스는 플라톤적 이데아의 세계를 신적 지성으로 통합시킴으로써 참된 진리의 인식이 신적인 계시에 의해서만 가능하다고 보았다. 반면, 아리스토텔레스의 실재론을 받아들인 아퀴나스에 있어서는 진리의 인식이 인간의 지성적 탐구, 즉 감각과 추론의 상응작용에 의해서 가능하다고 보았다. 이러한 차이는 교사의 가르침의 본질에 대한 상이한 견해로 연결된다. 즉, 아우구스티누스는 교사가 타인을 가르칠 수 없다고 보는데 비하여 아퀴나스는 타인을 가르칠 수 있다고 보는 것이다. 아우구스티누스에 있어서 학생의 지식 획득은 인간 교사의 가르침에 의해서가 아니라 원천적으로 '신적 조명'에 의거해서만 가능하다. 반면 아퀴나스에 의하면, 교사는 '근접 원인자'로서, 학생들의 자율적 이성의 빛인 능동지성을 일깨움으로써 학습자를 얼마든지 가르칠 수 있다. 대체로 보아, 아우구스티누스가 교사의 역할을 소극적으로 규정짓는 데에 비해서, 아퀴나스는 교사의 역할을 적극적으로 취급한다. 아우구스티누스와 아퀴나스의 이와 같은 상이한 관점의 원천에는 양자의 특정한 인간관, 언어관, 그리고 지식획득관이 담겨 있다. 본고에서는 두 상이한 관점의 인식론적 근거를 비교, 분석함으로써 '교사의 가르치는 일'의 교육철학적 의미를 드러내고 현대 교사상에 주는 시사점을 밝히고자 하였다.



St. Augustinus and St. Thomas Aquinas as two representative theologians in the medieval times, agreed on the point that they based on the christian view of the world. However, they are sharply contrasted with different views of the truth cognition. Augustinus accepted Platon's view of the truth, and integrated it with his theological viewpoint. According to Augustinus, genuine knowing of the truth can be possible only through 'divine illumination'. In contrast, Aquinas accepted Aristoteles's view of the truth, and then he integrated the theory of God's determination with human's free will. Aquinas relied upon human's capacity for intellectual learning. Therefore, truth cognition can be possible not only through divine illumination, but also through action of 'intellectus agens'. These two different viewpoints relate to their different views of the images of teacher. Augustinus insisted that human teacher can not be a genuine teacher because only God can teach another person. But according to Aquinas, human teacher certainly can teach another person in that he can also be an 'agens extrinsecum proximum', having direct influence on student's learning. On the whole, it can be said that while Augustinus regards a role of human teacher as a negative thing, Aquinas emphasizes a positive role of human teacher. The source of the two's different views mainly comes from their epistemological views. In this context, this study is to compare Augustinus's and Aquinas's different epistemological views, centering around three aspects of human being, language, and knowledge acquisition, and to illuminate its implications to the modern image of teacher and the nature of teaching.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89113
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 08 Number 1/4 (2007)
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