Publications

Detailed Information

초, 중, 고등학생의 진로발달과업에 대한 일반인의 암묵지 탐색 : A study on the Implicit Knowledge about Korean Youths' Career Developmental Tasks

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김인규; 임은미

Issue Date
2007-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.8 No.3, pp. 223-245
Keywords
암묵지진로발달진로발달과업초,중,고등학생의 진로발달implicit knowledgecareer developmental tasksdevelopmental stage
Abstract
본 연구에서는 초, 중, 고등학생의 단계별 진로발달 과업에 대한 일반인의 암묵지를 탐구하였다. 이를 위해 30명의 남녀를 대상으로 자유 응답식 설문조사를 실시하고 그 결과에 대해 전문가 회의를 실시하여 초등학교 저학년, 초등학교 고학년, 중학교, 고등학교 별로 중요한 진로발달과업의 목록을 작성하였다. 이를 기초로 진로발달과업 설문지를 제작하고 225명의 성인남녀에게 제시된 항목들 각각에 대해 중요도를 표기하게 하였다. 연구 결과 진로발달과업의 개수는 초등학교 저학년은 20개, 초등학교 고학년과 중학교는 각각 23개, 고등학교는 27개가 추출되어 우리나라 일반인들은 청소년의 발달단계가 높아짐에 따라 수행해야 할 진로발달과업이 많아진다고 생각하는 것으로 나타났다. 진로발달과제의 영역으로는 일반적으로 진로발달과제로 제시되어 온 진로관련 자기이해, 진로탐색과 결정, 능력개발 등과 함께 일상생활 과제수행, 대인관계, 성품개발 등의 새로운 영역이 추출되었다. 발달단계별 중요 과업의 수는 초등학교 저학년 6개, 초등학교 고학년 9개, 중학교 14개로 발달단계가 높아질수록 늘어나다가 고등학교에서는 10개로 줄어들면서 주로 대입관련 준비와 의사결정 등과 관련된 항목이 제시되었다. 진로발달과업을 일상적인 용어로 기술하여 정리한 본 연구의 결과는 진로교육이나 상담의 현장에서 기존의 진로발달이론이나 진로교육지침과 함께 유용한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.



This study is to explore the implicit knowledge about career developmental tasks which Korean people have according to academic stages of youths. 30 subjects participated in pilot study. 255 subjects participated in this study. Through the pilot study, the important career developmental tasks were itemized for lower and higher grade of elementary school students, middle school students, and high school students. From these items, the career developmental tasks questionnaire was made. The results were as follows : the number of developmental tasks increased as the developmental stages go higher, that is 20 items for lower graders of elementary school, for higher graders of elementary school, 23 items for middle school students, and 27 items for high school students. The domain of career developmental task were self-understanding related to career, career exploration, and decision making, ability development, performing everyday tasks, interpersonal relationship, and character development. The number of important developmental tasks(4 or more score) increased as the developmental stages go higher, that is 6 items for lower graders of elementary school, 9 items for higher graders of elementary school, 14 items for middle school students, and 10 items for high school students. The meaning of major results and the suggestions for youth counseling were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89115
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share