Browse

실업계 고등학교 교사의 3월의 교직문화에 대한 질적 연구 : A Qualitative Study about the Teachers Culture in March' of Vocational Highschool Teachers

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이상철; 주철안

Issue Date
2007-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.8 No.3, pp. 137-158
Keywords
교직문화실업계 고등학교 교사Teachers CultureVocational High School Teachers
Abstract
본 연구는 실업계 고등학교에 근무하는 교사들의 교직문화에 대한 연구로서 새로운 학년이 시작되는 3월에 초점을 맞추어 심층면담을 통해 그들의 삶과 실제를 살펴보는 것을 목적으로 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 실업계 고등학교에 근무하는 교사들의 3월은 첫째, 동료교사관계 측면에서 인문교과 교사와 전문교과 교사 사이의 낯설음과 이를 해소하기 위해 관계형성 노력을 하는 시기이며, 둘째, 학생관계에서 학급에서의 높은 긴장과 수업에서의 낮은 부담을 느끼는 시기로 밝혀졌다. 마지막으로, 업무관계에서는 학교교육계획을 완성하는 과정에서 오는 어수선함을 경험하는 동시에 업무에 협조하는 시기로 밝혀졌다. 따라서 실업계 고등학교 교사들의 3월 교직문화를 나타내 주는 전체적인 주제어는 '인문교과 교사와 전문교과 교사 사이의 낯설음과 관계형성 노력', '학급에서의 높은 긴장과 수업에서의 낮은 부담', '학교교육계획 수립을 위한 어수선함과 업무에 협조하기'로 표현할 수 있다.



The purpose of this study was to investigate their lives and realities through the deep interviews by being focused in March when a new grade was started on teachers culture of the teachers, who were working for the vocational high school. The results of this study were as the followings. First, the relationship with colleague teachers in the teachers culture among vocational highschool teachers in March showed the effort of Relationship-making each other carefully to relax the strange between the humanistic subject teacher and the technical subject teacher. Second, the relationship with students in the teachers culture among vocational highschool teachers in March showed the time to get high tension from classroom and low burden from teaching. Third, the duty relationship in the teachers culture among vocational highschool teachers in March showed the time to be in disorder from the course completing the detailed plan of the school and to cooperate for their duty. Therefore, the theme words are able to be expressed as being strange and effort of Relationship-making between the technical subject teacher and the human subject teacher', high tension from the classroom and low burden from the teaching' and disorder from the course completing the detailed plan of the school and to cooperate for their duty'.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89118
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education, AJE)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 08 Number 1/4 (2007)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse