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초등학생의 직업역량 육성에 대한 초등학교 교사들의 인식
Perceptions of the Elementary School Teachers on Fostering Vocational Competencies of the Elementary Students

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Authors
김장회; 김계현
Issue Date
2007-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.8 No.3, pp. 81-114
Keywords
직엽역량초등학교 교사진로교육진로상담교육과정key competencies needed for the workforceelementary school teachercareer educationcareer guidancecurriculum
Abstract
본 연구는 초등학생의 미래 직업역량 육성에 대한 초등학교 교사들의 인식을 살펴보기 위하여 대도시, 중ㆍ소도시, 읍ㆍ면 지역 소재 6개 공립 초등학교 교사 130명을 대상으로 학교 현장에서 이루어지고 있는 직업역량 교육의 실태와 그 지도방안 및 직업역량의 내용 영역에 대한 초등학교 교사들의 인식을 조사하였다. 연구의 결과, 초등학교에서 직업역량 육성 교육이 필요한 것에는 공감하고 있었지만 현재의 교육과정 속에 포함된 직업역량의 내용이 미흡한 수준이므로 현재의 교육과정을 보완하여 별도의 교육과정이 아닌 일반 교과 교육과정을 통하여 직업역량 교육을 실시하는 것을 바람직하게 여기고 있었다. 직업역량교육에 가장 적절한 지도 시간은 교과수업을 통한 지도이며, 진로 지도 및 상담 등에 있어 담임교사가 주도적 역할을 해야 하고 향후 전문상담교사가 진로업무를 담당할 경우 담임교사와 협력하는 형태로 진로지도를 수행하는 것을 선호하고 있었다. 따라서 초등학교시기에 육성되어야 할 직업역량의 내용 영역이 국가적 차원에서 마련되어 향후 교육과정 편성 시에 적절히 반영되어야 하고 담임교사의 진로지도 역량을 제고하기 위한 진로 관련 교사 연수 과정이 강화되어야 한다는 필요성, 그리고 초등 이외에 중등학교 교사들의 인식도 연구되어야 한다는 점 등이 논의되었다.



The purpose of this study was to identify the perceptions of the elementary school teachers on fostering key competencies needed for the workforce. The survey was conducted onto 130 Elementary school teachers who are working in Seoul, Kyung-Gi, and Kang-Won province to investigate the actual conditions of the school career guidance and the perceptions of the elementary school teachers regarding it. The major findings of this study were as follows. First, the elementary school teachers showed significant agreement on the necessity of the education of key competencies needed for the workforce from the elementary school periods. Second, they preferred curriculum based education of the key competencies to educating it through a separate curriculum. Third, the most ideal way of teaching the key competencies was to educate it with the integrated curriculum types. Fourth, they thought they should be in charge of delivering the career guidance to students. In addition, they wanted the perspective school counselors just to support themselves in delivering the career guidance instead of taking the roles over from them. The respondents perceived all the key competencies presented in this study had values in terms of preparing future occupations. However, some of the key competencies such as the organizational understanding area did not need to be educated in Elementary school levels. Further study is strongly recommended to find out the most adequate key competencies for the Elementary school students.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89120
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 08 Number 1/4 (2007)
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