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대학 교양강좌로서 온라인 창의성 교육의 가능성 탐색 : Exploration of the effectiveness of online creativity instruction as a general college course

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Authors

정은이

Issue Date
2008-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.9 No.3, pp. 29-61
Keywords
온라인 창의성 강의학업성취강의만족몰입과제가치on-line creativity instructionflowachievementcourse satisfactiontask value
Abstract
본 연구는 대학에서의 창의성 교육의 기회 확대 및 질적 향상을 위하여 온라인 창의성 교육의 가능성을 탐색해 보는 것이다. 이러한 목적에 의해 충남의 C 대학에서 온라인 창의성 강의를 수강하는 학생 43명과 오프라인 창의성 강의를 수강하는 학생 37명을 대상으로 학업성취, 강의만족도, 수업 몰입 및 과제가치를 측정하였으며, 온라인 창의성 강의 수강자들을 대상으로 면담을 시행하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 온라인 창의성 강의와 오프라인 창의성 강의를 비교한 결과 학업성취와 강의 만족도, 과제가치 및 몰입 정도에서 집단 간 차이가 없는 것으로 나타났으나, 몰입의 하위 요인 중 관여에서만 온라인 학습자들이 오프라인 학습자들에 비해 더 낮은 점수를 나타냈다. 둘째, 온라인 창의성 강의에서는 학업성취가 과제가치 및 몰입과 상관이 없었으나, 오프라인 창의성 강의에서는 학업성취가 과제가치 및 몰입과 높은 정적 상관을 보였다. 온라인 창의성 강의에서는 몰입의 하위요인 중 관여만이 학업성취와 유의미한 정적 상관을 보였다. 셋째, 온라인 및 오프라인 창의성 강의에서 강의 만족은 과제가치 및 몰입과 높은 정적 상관을 보였다. 특히 오프라인 창의성 강의에서 강의 만족은 몰입과 높은 정적 상관을 보였으며 하위 요인인 즐거움, 주의집중, 관여, 시간왜곡에서 모두 높은 정적 상관을 보였다. 넷째, 온라인 및 오프라인 창의성 강의에서 몰입은 과제가치와 정적인 상관을 보였으며, 오프라인 강의가 온라인 강의보다 더 높은 정적 상관을 나타냈다. 온라인·오프라인 강의 모두 몰입의 하위 요인 중 관여를 제외하고 나머지 요인에서 과제가치와 유의미한 정적인 상관을 보였다. 다섯째, 온라인 창의성 강의를 수강한 학생들과 면담을 해본 결과, 학생들은 온라인 강의를 쉽게 학점을 받을 수 있는 과목으로 인식하고 있었으며 지속적인 학습에 어려움을 겪는다고 하였다. 또한 몰입의 한계를 느끼고 실시간 피드백이 필요하다고 하였다. 온라인 창의성 강의의 효과를 높이기 위해 개선해야 될 점으로 나타난 것은 학생 개개인의 창의성을 개발할 수 있는 시스템 마련, 교수자와 효과적인 의사소통, 최신자료의 반영 등이었다.



This study explored the applicability of online creativity instruction to general college courses, which aimed to expand the opportunity and to improve the quality of creativity education at college. Thus, it studied student achievement, course satisfaction, flow, and task value of 43 students in an online creativity course and 37 in a traditional offline creativity course. In addition, it interviewed those students in the online course. The findings are as follows. First, when the two different types of creativity courses were compared, there were no significant differences in student achievement, course satisfaction, task value, and the degree of flow between the online course and the offline course. However, the students in the online course showed relatively lower scores in engagement, a subscale of flow, than the students in the offline course. Second, student achievement did not correlate with task value and flow in the online creativity course, while it correlated significantly with them in the offline course. In the online course, the only significant correlation was found between achievement and engagement. Third, students' course satisfaction correlated positively with task value and flow in both types of creativity courses. In particular, there was a high correlation between course satisfaction and flow in the offline course. Among the subscales of flow, the high correlations with course satisfaction were found in enjoyment, focused attention, engagement, and time distortion. Fourth, students' flow correlated positively with task value in both types of creativity courses and the correlation was higher in the offline course than in the online course. In both types of courses, all subscales of flow except engagement correlated significantly with task value. Fifth, the interview results indicated that the students in the online course tended to regard the online course as an easy-pass course. They reported that they had difficulty in sustaining their learning and in experiencing flow. Also they felt the need of immediate feedback in the online course. According to the interview with students, better online creativity courses should consider the development of more individualized programs, the development of more effective communication between instructor and students, and the application of more up-to-date instructional materials.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89141
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