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자발적 발화 및 행동 유도 프로그램이 선택적 함묵 아동의 말하기 및 행동 변화에 미치는 효과
The Effects of Spontaneous Utterance and Behavior inducing Program on a Selectively Mute Child's Speaking Behavior

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Authors
최한나; 김형수; 김동일; 한경순
Issue Date
2008-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.9 No.1, pp. 175-199
Keywords
선택적 함묵증자발적 발화 유도 프로그램자발적 행동 유도 프로그램
Abstract
본 연구의 목적은 학교 장면에서 선택적 함묵 행동을 보이는 아동에게 자발적 발화 및 행동 유도 프로그램을 중재하여 아동의 말하기 및 행동 변화에 미치는 효과를 살펴보는 것이다. 연구대상은 신경정신과에서 선택적 함묵증으로 진단을 받았으며 최소 1년 이상 함묵행동을 지속해온 초등학교 2학년 여학생 1명이다. 본 연구는 ABA 설계를 하였으며, 관찰 기간은 기초선 단계, 중재 단계, 유지 단계의 3기간으로 나누었다. 본 연구에서 구성하여 사용한 자발적 발화 및 행동 유도 프로그램은 후속적 강화기법을 응용한 행동주의 프로그램이다. 자발적 발화 유도 프로그램은 인사하기, 주어진 글 읽기, 대화하기의 세 가지 영역으로 구성하였으며, 자발적 행동 유도 프로그램은 기초학습 태도 기르기, 조장활동, 심부름하기, 조작활동의 4개영역으로 구성하였다. 이 두 개 영역의 총 63개의 항목을 대상 아동에게 중재 기간 동안 적용하였다. 측정은 각 회기별로 정도 기록법으로 측정된 점수를 목표도달 점수 대비 백분율로 산출하여 도달도를 산출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 자발적 발화 유도 프로그램과 행동 유도 프로그램의 중재 활동은 대상 아동의 발화와 행동의 도달도에서 12회기 이후부터는 89% 이상의 긍정적인 영향을 주었고, 유지 단계에서도 85% 수준을 유지하였다. 그 내용을 살펴보면, 첫째, 발화행동 면에서 질문에 자연스럽게 응답하였으나, 자발적으로 대화에 참여하는 행동은 관찰되지 않았다. 둘째, 선택적 행동 측면에서 교사의 지시에 반응하는 행동이 개선되었으며, 조장활동하기, 심부름하기 등의 행동에 대한 참여 빈도가 증가하였다.



The purpose of this study was to examine the effects of spontaneous utterance and behavior inducing program on a selectively mute child's speaking behavior. The participant of this study was a female child on second grade in elementary school and diagnosed as selective mutism. The design of this study was ABA single case study design across the intervention settings. The program was run for 26 sessions. The results of this study were as follows;

First, the spontaneous utterance and behavior inducing program for the selective mutism child K has had a positive effect on the child K at the rate of 89% achievements after the 12 period in terms of her utterance and behavior.

Second, the spontaneous utterance inducing program devised by the researcher gives her the confidence in answering teacher's questions and has the positive effect on the selective mutism child K. But it isn't observed that she participates voluntarily in the conversation with her friends.

Third, the spontaneous behavior inducing program devised by the researcher gives the child K the confidence on her behavior with encouraging her to respond to the requirements that her teacher demanded. Fourth, it is observed that she has been interested in the group leader and doing errands areas and these activities encourage her to speak voluntarily.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89163
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education, AJE)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 09 Number 1/4 (2008)
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