Browse

체계적인 반복읽기 프로그램이 읽기학습부진아동의 읽기 유창성과 독해력에 미치는 효과
Effects of a Systematic Repetitive Reading Program on Reading Fluency and Reading Comprehension of Underachieving Elementary Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
민혜숙; 이대식
Issue Date
2008-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.9 No.4, pp. 149-172
Keywords
반복읽기읽기학습부진아동읽기 유창성독해력체계적 반복읽기repetitive readingchildren with low achievement in readingreading fluencyreading comprehensionsysternatic repetitive reading
Abstract
이 연구에서는 체계적인 반복읽기 프로그램이 읽기학습부진아동들의 읽기 유창성과 오독률, 그리고 독해 능력에 효과가 있는지를 알아보고자 하였다. 경기도 김포시 K 초등학교 2, 3학년 아동들 중에서 읽기 과목의 학업 성취도가 또래보다 0.5~1년 정도 낮고, 진단평가 결과 성취수준이 60%미만인 아동 20명을 선정하여 실험집단에게는 체계적인 반복읽기 프로그램을 적용하였고, 통제집단에게는 혼자 단순 7회 반복읽기를 하도록 했다. 연구 결과, 첫째, 실험집단과 통제집단 모두 읽기 속도가 유의하게 향상하였다. 하지만, 집단 간 변화량 차이를 검증한 결과, 실험집단이 통제집단에 비해 더 많이 향상하였다. 둘째, 읽기 오독률 측면에서도 실험집단과 통제집단 모두 통계적으로 유의하게 오독률이 감소하였지만, 실험집단이 통제집단에 비해 더 많은 감소를 보였다. 셋째, 읽기 독해력을 비교한 결과 실험집단과 통제집단 모두 통계적으로 유의하게 성취도가 상승하였으나 집단 간 유의한 차이는 없었다. 이와 같은 결과를 종합해 볼 때, 반복읽기는 그 자체로도 읽기 유창성과 독해력 향상에 효과적이지만, 교사의 시범, 피드백, 동기적인 요소, 자기 읽은 목소리 녹음하기 등을 포함하여 이를 보다 체계화할 경우 더 높은 향상을 가능케 할 수 있다.



The purpose of this study was to examine whether a systematic repetitive reading program had any effects on the reading fluency, error rates, and reading comprehension of reading-underachieving students. A total 20 elementary school students, who were in 2nd and 3rd grade and showed low achievement in reading participated in this study. Reading education was provided to the experimental group by applying a systematic repetitive reading program, and the control group just kept reading books alone seven times without being offered any intervention. The findings of the study were as follows: First, both groups showed significant improvements in increasing reading fluency and decreasing error rates. The systematic repetitive reading program, however, was relatively more effective than the simple repetitive reading program. Second, with regard to reading comprehension, the both group were not significantly different from each other, although the both group improved significantly in reading comprehension. These findings indicated that the features of a repetitive reading program such as teacher's modeling, corrective feedback, motivational consideration, and self recording of own voice can mediate potential effects of repetitive reading on reading ability.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89168
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 09 Number 1/4 (2008)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse