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학습상황에서 정서의 존재 : 학습정서의 원천과 역할
Emotion in Learning Context: Its Origins and Functions

DC Field Value Language
dc.contributor.author김민성-
dc.date.accessioned2014-01-16T08:52:20Z-
dc.date.available2014-01-16T08:52:20Z-
dc.date.issued2009-03-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.10 No.1, pp. 73-98-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/89177-
dc.description.abstract본 연구에서는 학습상황에서 동기나 인지적 측면에 비해 상대적으로 간과되어 왔던 정서의 존재를 부각하기 위해 학습정서의 유형과 원천, 기능과 역할을 살펴보았다. 정서를 구분하는 여러 기준(색조, 지향점, 대상, 인지적 판단 등)은 정서를 일으키는 자극을 중심으로 다양한 정서의 존재를 확인해주며 그동안 학습상황에서 간과되어 왔던 정서의 존재를 부각시켜주었다. 정서의 유형에 관한 연구들은 여러 상황에 공통적으로 적용되는 보편적인 정서 분류방식에 더하여 동일한 정서라도 상황이나 맥락에 따라 발현되는 양식이나 기능이 달라질 수 있다는 점을 제시하였다. 정서의 다양한 원천 중 인지적 평가의 요소(기대*가치, 통제감, 학습목표)는 교수-학습 과정에서 조정 가능한 변인이라는 점에서 본 연구에서 중점적으로 논의되었으며, Frijda의 정서의 발현법칙은 인지적 평가의 결과로써 일어나는 정서 발현의 구체적인 과정을 조망하였으며, 학습과정에서 정서의 역할과 기능에 대한 연구는 정서가 자극에 대한 수동적인 반응이나 행동의 부산물이 아니라, 행동을 추동하고 동기를 형성하게 하는 적극적인 기능을 수행한다는 점을 보여주었다. 본 연구에서는 정서의 역할과 기능을 행동에 대한 안내자, 정보처리과정의 촉진자, 인지-동기-행동의 매개자라는 세 가지 측면으로 구분하여 제시하였다. 결론적으로, 학습자가 경험하는 정서는 학습과정의 총체적이고 질적인 면을 반영하며 학습자의 안녕감의 척도라는 점에서 학습상황에서 학습자의 학습과정과 학습경험을 이해하기 위해서는 정서적 측면에 대한 고려가 필수적이라는 점을 제안하였다.



The paper examines the types, origins, and functions of emotion in the context of learning so that the emotional aspect of learning can be illuminated, one that has largely been neglected in the educational research in comparison to the cognitive and motivational aspects. The various range of emotion experienced by students shows that the learning process is full of emotions. The domains or dimensions used to categorize discrete academic emotions describe the characteristics of each emotion and help to understand the nature of its origins. Among diverse origins of academic emotion, in this study, an emphasis is put on cognitive appraisal because it is considered as the one to be changeable for adaptive learning process. The components of cognitive appraisal are discussed in terms of expectancy*value, control, and achievement goal. As a more specific process of expressing emotions, the laws of emotions suggested by Frijda(1988) are introduced. The roles and functions of emotions in the learning process are discussed in terms of three aspects: an information provider for behavior, a facilitator for information processing, and a mediator among cognition-motivation-behavior. This evidences that emotion plays an active role in triggering actions and shaping motivation, rather than playing only a passive role of responding to stimuli given in the environment. In conclusion, in order to fully understand students' learning experiences, the consideration of the emotional aspect of learning is necessary in that emotion reflects the quality of learning and the status of emotional well-being of the student.
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dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subject정서-
dc.subject학습정서-
dc.subject정서의 유형-
dc.subject정서의 원천-
dc.subject정서의 기능과 역할-
dc.subjectemotion-
dc.subjectacademic emotion-
dc.subjectthe types of emotion-
dc.subjectorigins-
dc.subjectroles and functions of emotion-
dc.title학습상황에서 정서의 존재 : 학습정서의 원천과 역할-
dc.title.alternativeEmotion in Learning Context: Its Origins and Functions-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Minseong-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage98-
dc.citation.number1-
dc.citation.pages73-98-
dc.citation.startpage73-
dc.citation.volume10-
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 10 Number 1/4 (2009)
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