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중학교 교사의 경력 학력 성별에 따른 직무만족도의 분석
The analysis on the relationship of the middle school teachers between the job satisfaction and the teaching experiences, academic degree, and gender

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Authors
임현수
Issue Date
2009-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.10 No.1, pp. 99-122
Keywords
직무만족도교사경력학력성별job satisfactionteachersteaching experiencesacademic degreegender
Abstract
이 연구는 중학교 교사들을 대상으로 하여 직무만족도를 교사의 경력, 성별, 학력 등에 따라 어떠한 차이를 나타내는지를 심층적으로 검증하고자 하였다. 연구 수행을 위하여 선행연구들과 교사들과의 면담을 통하여 직무만족도 검사를 제작하고, 교사들의 직무만족도를 구체적으로 분석하였다. 직무만족도를 구성하는 '성취감', '주요업무', '근무환경', '인간관계', '보상'의 다섯 개의 하위요소 수준에서 교사의 경력, 학력, 성별 변인별로 분석을 수행하고, 독립변인의 수준별로 종속변인의 하위요소들에서 통계적 차이가 나는지를 구체적으로 탐색하고자 하였다. 278명의 서울, 경기권의 중학교 교사들을 연구 대상으로 하여, 직무만족도 하위구성요소들을 교사의 경력, 학력, 성별로 일원분산분석을 실시하였다. 분석 결과, 중학교 교사의 직무만족도는 교사의 경력과 학력에서 통계적으로 유의한 차이가 있었으며, 성별 변인에서는 유의한 차이가 없었다. 특히 교직 경력 11-15년 집단의 경우, 다섯 하위요인 중, '성취감', '주요업무', '인간관계'에서 직무만족도가 가장 낮았으며, 다른 경력 집단과 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 반면 교직 경력 21년 이상 집단은 '보상'과 '성취감'을 제외한 세 개의 하위요소에서 직무만족도가 높았으며, 다른 경력대의 집단과 통계적으로 유의한 차이를 나타내었다. 교사의 학력별 직무만족도 분석에서는 '주요업무'요소에서만 통계적으로 유의한 차이가 있었다.



This study is about the job satisfaction of middle school teachers according to their teaching experiences, academic degrees, and gender. In order to analyze this, Job satisfaction scale for teachers was developed, and five sub-donmains of Job satisfaction being Achievement, Main role, Working environment, Human relationship, and Compensation were determined through the literature review and interview. Data were collected from 278 middle school teachers in Seoul and Kyon-gi areas, and results are summarized as follows. It was found that there is statistically significant difference in teachers' job satisfaction based upon the level of teaching experiences, and academic degree, but no statistically significant differences based upon their gender. Especially the teacher group of 11 through 15 year teaching experiences, showed the lowest mean scores in Acheivement, Main role, and Human relationship among the five sub-domains. In contrast, the teacher group of over 21 teaching year scored the best in the three sub-domains, and showed difference among the other four groups of teaching experiences. The teacher group of B.A. scored higher than that of M.A. in the sub-domain of Main role. Even though this study had some limitations, the results suggest that political support such as improving the equipment in schools be necessary to enhance the job satisfaction and special concerns be taken to the teacher group with low job satisfaction through such as counseling, and group discussion.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89178
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 10 Number 1/4 (2009)
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