Publications

Detailed Information

교사의 피드백 수행을 위한 구성요인 및 특성에 관한 연구 : Exploring the Factors and Key Aspects of Teachers' Feedback Practice

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

지은림

Issue Date
2009-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.10 No.3, pp. 77-102
Keywords
피드백구성주의학습전략학습동기교수개선
Abstract
본 연구는 교사의 피드백 수행에 대한 특성을 탐색하기 위해서, 중․고등학교 수학과 과학 담당 교사를 대상으로 하여 질문지를 실시하였다. 질문지는 배경변인, 교육활동, 평가목적, 평가태도, 평가수행, 피드백수행에 대한 문항들로서 5점 척도로 구성되었다. 첫째, 확인적 요인분석과 구조방정식모형 분석을 실시한 결과는 '평가목적', '평가태도', '평가유형별 피드백 수행', '피드백 수행 방법'이 교사의 피드백 수행을 구성하는 요인들이라는 것을 확인시켜주었고, 평가목적은 평가태도에 영향을 미치며, 평가태도는 다시 피드백 수행(평가유형별 피드백 수행, 피드백 수행 방법)에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 둘째, 평가목적 중에 피드백 수행과 관련되는 것은 동기유발, 학습개선, 교수개선이며, 총괄평가의 성격을 갖는 평가목적인 서열 매김, 기준비교, 필수요건충족은 피드백 수행에 부적합한 것으로 나타났다. 또한 평가목적에 따라 탐구수업 특성 활용 정도와 자기평가 실시 정도가 관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 평가태도로서 교사가 평가와 피드백을 어느 정도 교육활동의 일부로 생각하고 수행하는지를 알아보고, 배경변인과의 관계를 알아본 결과는 교사의 담당과목과 연령대에 따라 구체적인 피드백 제공의 정도가 달라진다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 평가유형별로는 숙제와 개별필기활동에 대해서 가장 많은 피드백을 제공하는 것으로 나타났다. 다섯째, 피드백 수행 방법은 점수와 표시가 가장 많이 사용되지만, 학생들의 동기유발과 유의미한 관계가 있는 것으로 보이는 것은 '의견 제시'인 것으로 나타났다. 이러한 결과들은 효과적인 피드백 수행을 위해서는 교사들이 적절한 평가 태도 및 평가 목적을 갖도록 하는 것이 필요하며, 피드백 활동이 다양한 형태로 수행될 수 있다는 것을 말해준다.



This paper aims to examine the characteristics of factors constructing teachers' feedback practice and their relationship and to explore key aspects of effective feedback practice. For the study, 122 Math or Science teachers from secondary schools were selected and a questionnaire, which consisted of total 30 items about teachers' background, teaching activities, assessment goals, assessment attitude, and feedback practice, was administered. First, the correlation analysis and the confirmatory factor analysis show that teachers' feedback practice can be explained by assessment goal, assessment attitude, assessment types, and feedback method. By the analysis of structural equation model for these variables, it is found that assessment goal influences assessment attitude, and sequentially assessment attitude influences teachers' feedback practice. Second, only the assessment goals of motivating students, improving learning, and improving teaching are related with feedback practice. The goals of ranking students, comparing students to a standard, and fulfilling a requirement are found to be more appropriate for summative assessment. Meanwhile, the goals of assessment are found to be related with inquiry-oriented instruction and students' self-assessment. Third, the statistical analysis of testing the influence of teachers' background variables reveals that teachers' age and teaching subject are related with how much they provide specific feedback for students' mistakes. Fourth, teachers tend to provide more feedback to homeworks and individual written works than quizes, tests, or group written works. Fifth, teachers use more scoring and marking as feedback methods than symbols or comments. But the correlation analysis shows that the more teachers use comments, the more they consider motivating students as important, as previous researches asserted that comments were most effective for motivating students. Consequently, the results suggest that teachers should be trained to have appropriate goals and attitude toward assessment and feedback practice and improve their knowledge and skills of feedback practice methods. This can enhance the educational value of assessment and help students improve their learning. Key words: feedback, constructivism, learning strategy, motivation, teaching improvement
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89198
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share