Browse

학급단위 단회 집단상담이 시험준비행동에 미치는 효과
A Study on the Effect of One Session Group Counseling in the Classroom on Students' Examination Preparation Behaviors and Academic Achievement

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
황정훈; 이재규; 박현아
Issue Date
2009-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.10 No.4, pp. 137-149
Keywords
학급단위 단회 집단상담시험준비행동
Abstract
본 연구의 목적은 학급단위 단회 집단상담이 중학생의 시험준비행동에 미치는 효과를 검증하는 것이었다. 즉, 본 연구에서는 중학생들에게 시험준비 기간 동안 독서방법, 시험불안관리, 만족지연, 급우와의 협력, 시간계획 및 관리의 영역에서 자신들의 행동을 객관적으로 살피고, 보다 효율적 행동을 할 수 있도록 안내하는 학급단위 단회 집단상담 프로그램을 개발하여 그 프로그램이 중학생들의 시험준비행동을 개선할 수 있는지를 확인하였다. 연구 대상은 충청남도 C시 소재 중학교 1학년 2개 반 44명(실험집단, 24명-남학생 12명, 여학생 12명, 통제집단 20명-남학생 10명, 여학생 10명)이었다. 실험집단에게는 요구조사와 예습과제 부여(20분 소요), 학급단위 단회 집단상담(45분 소요), 3회에 걸쳐 각 5분 동안의 추수상담(15분 소요)을 실시하였다. 통제집단에게는 담임교사에 의한 일반적인 시험 준비교육 이외에 아무런 처치도 하지 않았다. 사전검사는 실험처치 2일 전, 사후검사는 실험처치 3주 후에 각각 실시하였다. 연구결과에 의하면, 학급단위 단회 집단상담은 실험집단의 시험준비행동 중 일부를 유의하게 개선시킨 것으로 나타났다. 즉, 학급단위 단회 집단상담은 실험집단의 시험준비행동 전체, 독서방법, 시험불안관리 행동을 유의하게 개선시킨 것으로 나타났다. 본 연구결과는 학급단위 단회 집단상담이 시험준비행동 개선을 위한 유용한 생활지도와 상담의 한 방법임을 시사하였다.



The purpose of this study was to examine the effect of one session group counseling in the classroom on students' examination preparation behaviors and academic achievement. Subjects were 44 students of 7th grade in Chunan City Chungnam Province of Korea. The research design was pretest-posttest with control group. The experimental group were treated in on session group counseling during 45minutes and pre-session and followup session. The instrument of measurement used in this study were Exmination Preparing Behaviors Scale' The results of this study were as follow; Examination preparing behaviors total score was significantly improved in the experimental group. Specifically, Reading skill scores and test anxiety management score were significantly improved in the experimental group. In conclusion, findings of this study suggested that One-session group counseling in the classroom be used as an effective way for student's examination preparation improvement.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89211
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 10 Number 1/4 (2009)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse