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Effects of the Metacognitive Strategy Program on the Attention Process for Elementary Students
주의집중 메타인지 학습전략 효과 검증

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Authors
Kim, Dongil; Kang, Zi Young
Issue Date
2009-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.10 No.4, pp. 195-216
Keywords
metacognitionlearning strategyattentionself-monitoringmetacognitive controlAssessment of Learning Strategies for Adolescents (ALSA)
Abstract
The attention process is a vital stage of the learning process, and metacognitive monitoring and control are essential requirements for the use of other learning strategies. This study showed the effectiveness and the acceptability of the Metacognitive Strategy Program on Attention Process which is designed for elementary students. The Metacognitive Strategy Program on Attention Process consists of three sessions, and is focused on the monitoring of and control over the attention process. It took three weeks to run all three sessions (one session a week). 77 students were assigned to an experimental group, and 33 students to a non-experimental group. Assessment of Learning Strategies for Adolescents (ALSA) was used for pre- and post-tests. Analysis of Covariance (ANCOVA) was used to even up the pre-test scores, and the two groups were compared in terms of their post-test scores. The post-test score of the experimental group was higher than that of the non-experimental group, and the difference was significant (F=4.54, p<.05). This result suggests that the Metacognitive Strategy Program on Attention Process has a positive effect on students’ use of cognitive and metacognitive strategies.



학습부진에 대한 설명 중 전략-결손(strategy-deficit)의 개념은 변화 가능하며 교육적으로 중재가 가능한 요인이라는 점에서, 또한 학습자의 능동적인 역할을 강조하고 있다는 점에서 각광받고 있다. 그러나 종종 학습자들은 학습 과정에서 전략을 사용하지 않는다. 그 이유 중 하나는 인지적 모니터링(cognitive monitoring)의 부족이다. 인지적 모니터링은 메타인지(metacognition)의 주요 기능이며, 이러한 점에서 다양한 학습전략 중 메타인지 학습전략은 그 중요성이 강조되고 있다. 또한 인지 과정 중 주의과정(attention process)은 정보를 처음 받아들이고 처리하는 과정으로서, 이후의 인지적 처리과정의 기초이다. 이러한 점에서 주의과정에 대한 메타인지적 모니터링(monitoring) 및 통제(control)는 이후의 학습 및 다른 여러 전략의 활용을 가능케 한다는 점에서 매우 중요하다. 본 연구에서 효과를 검증하기 위해 구성한, 주의과정을 중심으로 한 ‘초등학생을 위한 메타인지 학습전략’은 총 3회기로 구성되었으며, 주의과정에 대한 모니터링(monitoring) 및 통제(control)를 주요 내용으로 한다. 사전 사후 검사로는 청소년 학습전략 검사(Assessment of Learning Strategies for Adolescents : ALSA)의 인지·초인지 전략 영역이 사용되었다. 분석 결과 사전검사점수의 영향을 통제하고 난 후에도 무처치 비교집단에 비해 실험집단의 사후검사 점수의 향상이 통계적으로 유의한 정도임을 알 수 있었다(F=4.54, p<.05). 이를 통해, 본 연구에서 효과를 검증하고자 한 메타인지 학습전략이 학생들의 인지․초인지 전략 사용상의 향상에 긍정적인 영향을 미침을 확인할 수 있었다.
ISSN
1229-9448
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/89214
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 10 Number 1/4 (2009)
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