Browse

초등교사의 다문화가정 아동 지도 경험
Experiences of Elementary School Teachers with Ethnic Minorities' Children

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
황매향고홍월김진영
Issue Date
2010-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.11 No.1, pp. 147-167
Keywords
초등교사다문화문제소수민족초등학생학교적응elementary school teachermulticultural challengeethnic minoritieselementary school childrenschool adjustment
Abstract
점차 다문화 사회로 발전하는 사회적 상황에서 다문화가정 아동을 효과적으로 지도할 수 있는 다양한 체계가 필요하다. 이 연구는 초등교사들이 다문화가정 아동을 지도하면서 경험한 내용을 분석하여 아동지도에 필요한 기초적인 자료를 제공하고자 수행되었다. 이를 위해 먼저, 다문화가정 아동의 담임으로서 다문화가정 아동을 지도해 본 경험이 있는 현직 초등교사들에게 다문화가정 아동 지도경험에 대한 심층면담을 요청하였다. 9명의 초등교사가 13명의 다문화가정 아동을 지도한 경험에 대해 심층면담에 응해주었고, 이 교사들을 통해 다문화가정 아동이나 학부모가 겪는 어려움, 교사의 어려움, 다문화아동에게 효과적인 지도방법과 비효과적인 지도방법, 앞으로 개선되어야 할 점 등의 정보를 수집하였다. 교사들과의 심층면담 자료를 분석한 결과, 다문화가정 아동들은 학습관련 문제, 발달적 문제, 일상생활의 문제를 보였으며, 이런 아동의 문제를 접근할 때 교사의 개인적인 노력 으로 문제를 개선하는데 한계가 있고, 발달적인 문제에서는 전문 지식과 전문가의 조력이 부족한 것으로 나타났다. 교사의 대처방법 중에서 효과적인 부분은 관심과 배려, 특별지도, 자신감 고취, 역할연습 등이 있으며, 효과적이지 않은 방법으로는 특별한 관심, 같은 나라 출신의 친구를 붙여주기, 윽박지르기 등이 있었다. 그리고 교사가 부모를 대할 때 느끼는 어려움과 교사가 호소한 다양한 지원을 알아보았다. 마지막으로 이러한 연구결과를 통해 향후 다문화가정 아동지도를 위한 제언과 이 연구의 한계 등에 대해 논의하였다.



The purpose of this study was to interview the Korean elementary school teachers who had taught the ethnic minorities as homeroom teachers and find out the implication for the teacher assistant system within multicultural education. From the end of twenty century when Korea had a very big economic shock, the glottalization of Korea has been rapidly undertaken. Now Korea is becoming a multicultural and multi-racial country by day by. But elementary school teachers are not prepared to teach and guide them and their difficulties are not well identified. To help these teachers to cope this multicultural challenges and to help the ethnic minorities and their parents to be happy at their schools, first of all, we have to understand the difficulties in detail. This study aimed to collect the difficulties of elementary school teachers and identified the multicultural competencies for elementary school teachers based on the data. Nine elementary school teachers were interviewed and reported their experiences with 13 ethnic minorities' children. The main results of the content analysis of teachers' stories are followings: (a) teachers perceived ethnic minorities' school problems as three different categories such as learning problem, developmental problem and daily activities; (b) teachers' successful interventions were classified into five different categories such as teaching Korean language, treating equally, enhancing self-confidence, matching mentors and role playing; (c) the suggestions for teachers' assistant system of teachers were classified into three such as providing multicultural education system for teachers and children, establishing the assistant system for the ethnic minorties, and enhancing the teachers' multicultural competences. Key words: elementary school teacher, multicultural challenge, ethnic minorities, elementary school children, school adjustment
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89221
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education, AJE)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 11 Number 1/4 (2010)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse