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상담에 대한 태도 척도 한국판 (K-BEACS) 타당화 연구 : 상담서비스에 대한 신념과 평가를 중심으로 : Validity of the Korean version of the Beliefs and Evaluations about Counseling Scale (K-BEACS)

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Authors

최성인; 김창대

Issue Date
2010-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.11 No.1, pp. 169-195
Keywords
상담 마케팅상담에 대한 태도도움추구행동신념과 평가합리적행위이론척도개발타당화counseling marketingattitudes toward counselinghelp-seeking behaviorbeliefs and evaluationstheory of reasoned actionscale developement
Abstract
본 연구에서는 대학생을 대상으로 상담 서비스에 대한 태도를 측정하는 상담에 대한 신념과 평가 척도 – 한국판 (Korean version of Beliefs and Evaluations about Counseling Scale; K-BEACS)의 신뢰도와 타당도 를 확인하고자 하였다. 상담에 대한 신념과 평가 척도(BEACS; Choi, 2008) 는 마케팅을 비롯한 사회심리학의 여러 응용분야에 널리 쓰이는 태도이론 중 하나인 다속성 태도이론과 합리적 행위이론을 바탕으로 하여 미국 대학생들을 대상으로 최근 개발된 척도이다. 기존 연구에서 주로 쓰인 전문적 도움 추구에 대한 태도 척도 (Attitudes Toward Seeking Professional Psychological Help; ATSPPH) 가 일반적으로 심리적 도움을 추구하는 사람들의 성향을 측정하는 데에 주안점을 둔 반면 BEACS는 상담이라는 서비스 자체의 속성을 분석하고 이에 대한 일반 소비자들에 대한 인식을 측정하는 데에 주안점을 둔다는 점에 차별적 유용성이 있다. 본 연구에서 는 BEACS의 한국판 보급을 위해 서울과 수도권 지역 대학생들 195명에게 BEACS의 번역판을 실시하고 탐색적 요인분석과 확인적 요인분석을 실시하였다. 그 결과, 긍정적 상담결과에 대한 기대, 부정적 상담결과 가능성에 대한 내인성, 상담에 대한 사회적 지지 기대 등 3개 요인이 추출되었다. 성별과 상담 이용 유무에 따른 태도 수준을 확인해 본 결과, 상담 유무에 따른 K-BEACS 점수의 차이는 남녀가 다른 양상을 보였다. 공인 타당도 검증을 위해 상담의도척도와 회귀분석 결과, K-BEACS의 세 요인이 상담의도를 예측하는 데에 유의미한 변인인 것으로 나타났다. 종합적으로 볼 때, K-BEACS는 상담 서비스에 대한 한국 대학생들의 인식을 측정하기에 적절한 도구로 보였다. 마지막으로 이번 연구의 한계점과 함의점에 대해 논의하였다.



This project introduces a new inventory to measure Korean college students' attitudes toward counseling, the Korean version of the Beliefs and Evaluations about Counseling Scale (K-BEACS) and test its reliability and validity. The original version of Beliefs and Evaluations about Counseling Scale (BEACS; Choi, 2008)' was designed to measure American college students' attitudes toward counseling. The BEACS was developed based on social psychological theories of attitudes, including the Multiattribute Model of Attitudes (MMA) and the Theory of Reasoned Action (TRA). Applying a MMA formula, two scales (beliefs and evaluations) linked with the BEACS were constructed. The BEACS was also designed to incorporate both personal and social beliefs and attitudes based on the concept of social norms (SN) from the TRA. In the current study, a translated version of BEACS was given to 195 college students in Seoul and Gyeonggi province. Results of factor analyses yielded three factor solutions that seemed valide. Each of the factors was named as Expectancy for Positive Outcomes, Tolerance for Negative Outcomes and Expectancy for Social Support. Results from a correlation analysis, regression analysis, t-test and MANOVA showed that K-BEACS has acceptable levels of reliability and validity. Strenghts, limitations and implications are discussed. Key words: counseling marketing, attitudes toward counseling, help-seeking behavior, beliefs and evaluations, theory of reasoned action, scale development
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89222
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