Publications
Detailed Information
두 시점 유사종단자료를 이용한 학교수행 성장모형 : Latent Variable Regression 3-Level Hierarchical Model using 2 time-point cohort longitudinal data for monitoring school performance
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Issue Date
- 2010-06
- Publisher
- 서울대학교 교육연구소
- Citation
- 아시아교육연구, Vol.11 No.2, pp. 163-177
- Keywords
- 유사종단자료 ; 국가수준 학업성취도 평가 ; 성장모형 ; 잠재변인 회귀분석 3수준 위계모형 ; 학교수행 평가 ; quasi-longitudinal design ; National-level achievement test ; growth model ; value-added estimate ; latent variable gregression hierarchical model ; school performance evaluation
- Abstract
- 이 글은 같은 학년을 종단적으로 측정하는 유사종단설계에서 활용될 수 있는 학교수행 성장모형을 제시한다. 특히 국가수준 학업성취도 평가가 2년째 수행된 상황에서 두 시점 유사종단자료를 분석하는 모형의 제안을 이 글의 주목적으로 한다. 통계적으로 이 모형은 두 시점간의 성장률을 추정할 때, 초기상태를 통계적으로 통제하는 잠재변인 간의 회귀분석을 포함하는 3수준 잠재변인 위계모형이다. 실제 자료의 분석을 통하여, 이 모형이 어떻게 적용될 수 있는지를 보여주고, 정책적 활용에 대한 논의를 제시한다.
This paper attempts to propose a new statistical model that is readily applied to a setting where we wish to measure school performance between two points of time with a quasilongtiduinaldesign. The Korean National level achievement test has been implemented for last two years using this design in which a particular grade of students is repeatly measured over years. The proposed statistical model is called latent variable regression 3 level hierarhcial model. It models schools performance growth between two years explicitly controlling for initial years status. This approach involves latent variable regression at level 2 (between cohort; within school), i.e., regressing schools growth on initial status. Through analyses of a real dataset, it is illurated its use and implications in monitoring school performance.
- ISSN
- 1229-9448
- Language
- Korean
- Files in This Item:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.