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백화점 남성 종사자의 정서지능 여성성 남성성 성역할갈등 직위가 직무만족에 미치는 영향
The Effect of Emotional Intelligence, Femininity, Masculinity, Gender Role Conflict and Position on Male Employee's Job Satisfaction

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Authors
김지현; 황옥경
Issue Date
2010-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.11 No.2, pp. 247-264
Keywords
남성 종사자정서지능성역할성역할갈등직위직무만족MaleEmployeesEmotional IntelligenceFemininityMasculinityGender Role ConflictPositionJob Satisfaction
Abstract
이 연구는 백화점에 종사하는 남성들의 정서지능, 여성성, 남성성, 성역할갈등, 직위가 직무만족에 미치는 영향을 알아보고, 이들의 직무만족과 관련하여 직위와 성역할갈등이 상호작용 효과를 나타내는지 살펴보았다. 연구대상은 대도시에 위치한 6개 백화점의 남성 종사자 166명을 대상으로 하였다. 측정도구로는 정서지능척도(WLEIS), 한국 성역할 검사(KSRI), 한국 성역할갈등척도(K-GRCS), 직무만족척도가 사용되었다. 결과분석을 위해 피어슨 적률 상관계수를 구하고 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 이 연구를 통해 나타난 결과는 첫째, 직무만족에 대해, 정서지능, 여성성, 남성성은 정적 상관을, 성역할갈등은 부적 상관을 보였다. 직위는 직무만족과 유의한 상관을 갖지 못하였다. 둘째, 위계적 중다회귀분석 결과 직무만족에 대해 정서지능과 성역할갈등이 유의미한 상관을 보였으며 이 두 변인이 설명한 나머지 변량에서 여성성, 남성성, 직위는 유의미한 설명을 하지 못하였다. 이 결과는 앞으로의 성역할과 직무관련 연구에서 성역할의 긍정적 측면 뿐 아니라 부정적인 측면을 다룰 필요가 있음을 시사한다. 셋째, 백화점 남성 종사자의 직무만족에 대해 성역할갈등과 직위 간에 유의미한 상호작용이 나타났다. 이것은 성역할갈등이 직무만족에 부정적 영향을 미치지만, 직위가 높고 안정적인 백화점 남성 종사자의 경우 그렇지 않는 경우보다도 성역할갈등이 직무만족에 미치는 영향이 비교적 작음을 의미한다. 이를 통해 이 연구의 결과가 갖는 의의 및 시사점과 제한점에 관하여 논의하였다.



This study looked into an effect of the emotional intelligence, femininity, masculinity, gender role conflict, and the position of male employees in the department store on their job satisfaction, and identified whether their positions and gender role conflict have a correlative effect on their job satisfaction. As to research subjects, the study aimed at 166 male employees in six department stores in metro cities. The instruments used were as follows: Wong and Law Emotional Intelligence Scale, Korean Sex Role Inventory, Korean Gender Role Conflict Scale, Job Satisfaction Scale. The data were analyzed by Pearson correlations, as well as by hierarchical multiple regression analyses. The results from this study were revealed that first, emotional intelligence, femininity, and masculinity showed a positive correlation with job satisfaction whereas gender role conflict had a negative correlation with job satisfaction. A position did not have a significant correlation with job satisfaction. Second, as a result of a hierarchical multiple regression analysis, emotional intelligence and gender role conflict displayed a significant correlation with job satisfaction, and in the rest of the variance which was explained by these two variables, femininity, masculinity, and a position were not explained by these variables. In the study on a gender role and job afterward, this implies the need to cope with not only the positive aspect of a gender role but also its negative aspect. Third, there appeared to be a significant interaction between gender role conflict and a position concerning job satisfaction. That is, when their positions are stable and high in the department store, even if they experience high gender role conflict, this had a less negative effect on their job satisfaction compared to those whose positions are unstable and low yet they have high gender role conflict. The implications of the present study were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89233
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 11 Number 1/4 (2010)
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