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A Study on the Perceptual Differences about Core Competencies between Higher Education and Business Sectors : 핵심역량에 대한 대학과 기업 간의 인식 차이에 관한 연구

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Authors

Oh, Hunseok; Lee, Yekyung

Issue Date
2010-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.11 No.4, pp. 95-118
Keywords
competencycreativitysocial skillshigher educationskilled workers역량창의성대학 교육직업 능력
Abstract
핵심역량에 대한 대학교와 기업 간 존재하는 인식차이를 탐색하기 위하여 본 연구는 대학 교수들을 대상으로 실시된 집단 인터뷰와 문헌연구를 통하여 7 가지 핵심역량을 도출해 낸 후, 대학교수와 기업 종사자 집단을 대상으로 7 가지 핵심역량에 대한 우선순위를 분석하였다. 총 158명의 대학교수와 242명의 기업 종사자들이 설문에 답하였다. 설문 결과, 대학교수 집단 이 전문적 지식과 창의성을 중시하고 있는 반면, 기업 종사자 집단은 사회적 기술과 가치·태도 를 가장 중요한 핵심역량으로 인식하고 있는 것으로 드러났다. 즉, 대학교수들이 중시하는 핵심역량이 기업 종사자들에게는 중요한 직업능력으로 인식되고 있지 않았다. 또한, 기업에서 창의성을 중시한다는 세간의 인식과는 반대로 기업종사자들은 창의성을 중요한 직업능력으 로 간주하고 있지 않았다. 본 연구의 시사점으로는 최근의 발달심리학적 이론에 근거하여 사회성과 가치 및 태도와 같은 인성적 측면의 변화가 대학생에게도 충분히 일어날 수 있다는 관점에서 대학에서도 사회성 등의 역량을 함양시킬 수 있다는 생각의 전환이 필요하며, 기업 에서는 창의성 발현을 가로막는 조직 분위기와 환경을 개선해 나갈 필요가 있다는 것이다.



The purpose of this study is to identify differences in the perceptions of core competencies between higher education and the business sector. A total of seven core competencies were identified primarily through literature reviews and focus group interviews by university professors. Based on those 7 competencies, researchers developed a survey focused on asking university professors and business employees to identify the three most important competencies. Surveys mainly including items asking the appropriateness of each competency for college students or corporate workers and items asking the three most important competencies in order, were administered to both groups. A total of 158 university professors and 242 corporate employees participated in the survey. Results demonstrate that university professors valued professional knowledge and creativity, while the business sector valued social skills and values/attitude, competencies usually formed during adolescence. Also, contrary to the belief that the business sector values creativity, corporate employees did not consider it most necessary for executing jobs. Findings of this research suggest that, first, backed by current findings in developmental psychology, professors should reconsider the popular notion that personality development is difficult to achieve after adolescence and incorporate social skills development in their curriculum. Second, universities should self-evaluate their practices and see if they are developing creativity as much as it is emphasized by professors, and third, businesses should eliminate obstacles that block creativity in their culture.
ISSN
1229-9448
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/89251
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