Publications

Detailed Information

일제 시대 야학 및 학술강습회에서 실시된 일본어 강습 : Courses in Japanese at Night Schools and Private Learning Courses in Korea under Japanese Occupation, 1910-1945

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

쭈주키, 쭈구오

Issue Date
2010-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.11 No.4, pp. 265-287
Keywords
일본어 강습야학학술강습회일본어 보급 정책course in Japanesenight schoolprivate learning coursepolicy of spreading Japanese language throughout Korea
Abstract
일제 시대 조선인을 대상으로 일본어 교육이 실시되었다. 그러나 1943년 말에 이르러서도 일본어를 해득하는 조선인이 총인구에서 차지하는 비율은 고작 22%였다. 본 논문의 목적은 이와 같이 부진한 일본어 교육과 관련 하여 야학이나 학술강습회에서 실시된 일본어 강습에 관한 실태를 시기별로 밝히는 데에 있다. 한일 합방에서 3‧1운동에 이르는 시기(1910년~1919년)에 조선총독부는 조선인을 일본의 충량(忠良)한 신민(臣民)으로 만들 기 위해서 일본어 보급을 시작했다. 이 때문에 야학이나 학술강습회에서 일본어 강습이 실시되었다. 일본어 강습 회에 참가한 조선인들은 일본어의 필요성을 느끼고 있어서 그들에게는 일본어 공부에 대한 동기나 의욕이 있는 편이었다. 그러나 일본어 강습회에 참가한 사람들은 많지 않았다. 3‧1운동에서 중일 전쟁에 이르는 시기(1919 년~1937년)에 조선총독부는 일본어 보급에 대하여 뚜렷한 정책을 내세우지 않았다. 게다가 조선총독부는 1930 년대에 들어 조선인을 대상으로 조선어 강습을 실시하는 등 일본어 보급 정책에 일관성이 없었다. 1910년대와 달리 일본어는 야학이나 학술강습회에서 가르쳐진 여러 과목 중 한 과목에 불과했다. 일본어만 가르치는 야학이 나 학술강습회는 드물었다. 이와 같은 상황에서 야학이나 학술강습회에서 일본어 수업을 받아 일본어를 해득하 게 된 조선인은 많지 않았다. 그리고 중일 전쟁에서 광복에 이르는 시기(1937년~1945년)에 조선총독부는 조선 인을 황국(皇國) 신민으로 만들기 위하여 일본어 보급 운동을 본격적으로 전개했다. 이 시기에는 1910년대보다 훨씬 많은 조선인들이 일본어 강습회에 참가했다. 그들 중에서는 일본어의 필요성을 느끼지 않아 일본어 공부에 대한 동기나 의욕이 없는 이들이 있었다. 또한 야학이나 학술강습회에서 실시된 일본어 강습의 기간이 짧았다. 이것들 때문에 일본어 강습회에 참가한 조선인들이 일본어를 해득하는 수준에 도달하지 못했다.



The actual state of courses in Japanese at night schools and private learning courses(henceforth night schools) in Korea under Japanese occupation from 1910 to 1945 has been little studied. This study illustrates how Koreans studied Japanese at night schools in Korea from 1910 to 1945. The aims of courses in Japanese at night schools differed by period. In the first period, from the Japanese annexation of Korea(1910) to the March First Movement(1919), night schools were established to teach Japanese to Korean people. This was connected with the policy of spreading Japanese language throughout Korea followed by the Government-General of Korea(hereafter GGK). Although Koreans feeling that they need the language at workplaces attended night schools to study it, such Koreans were not many. For instance, out of 16.3 million Korean people only 22,000 studied Japanese at night schools in 1916. In the second period, from the March First Movement to the Sino-Japanese War(1937), GGK had not pursued a new policy in terms of spreading Japanese language throughout Korea since the March First Movement. In this situation, night schools were established by public elementary schools, youth clubs, various individuals, and so forth in order to provide opportunities for elementary-school education for Korean children and adults who had been alienated from schooling. Korean people had less hours to study Japanese at night schools in the second period than in the first one because Japanese was one of the subjects taught at them in the second period. In the early 1930s GGK started courses in Korean at night schools for Korean adults who could neither read nor write it because they had never attended schools. This was opposed to the policy of spreading Japanese language throughout Korea mentioned above. And in the final period, from the Sino-Japanese War to the end of the Pacific War(1945), night schools were again used to teach Japanese to Korean people with the aim of GGK's creating Imperial Subjects among Koreans. More Korean people studied Japanese at more night schools in the final period than in the first one. In 1938 more than 210,000 Korean people took courses in Japanese at night schools. Japanese was taught to Korean people only for a few months at night schools. This was not enough for them to learn Japanese. Korean people were likely to be forced, by government offices and the Federation to mobilize all of the power of the nation, to attend night schools to study Japanese. In other words, they had less motivation to learn Japanese at night schools because they felt no need of studying it. In the end, these courses in Japanese at night schools failed to produce a large number of Koreans who can understand Japanese. Only 22% of Korean people, most of whom had studied Japanese at elementary schools, could understand Japanese as of the end of 1943.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89258
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share