Browse

이야기구조 학습전략이 읽기학습부진학생의 독해력과 읽기태도에 미치는 효과
The Effects of a Story-Structure Learning Strategy on Comprehension and Reading Attitude of Students of Poor Reading Performance

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
남미란이대식
Issue Date
2011-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.12 No.2, pp. 85-103
Keywords
읽기학습부진학생이야기구조 학습전략독해력읽기 태도students of poor reading performancestory-structure learning strategycomprehensionreading attitude
Abstract
본 연구는 초등학교 4학년 읽기학습부진학생을 대상으로 이야기구조 학습전략이 독해력과 읽기 태도에 미치 는 효과를 검증하고자 하였다. 연구 대상은 00광역시에 소재한 M초등학교 4학년 읽기학습부진학생으로 실험집 단 10명, 통제집단 10명이다. 실험 처지는 주 2회 8주간 총 16회였으며 매회 40분이 소요되었다. 실험집단에게 는 1단계 이야기 분석 단계, 2단계 전략 중심의 지도, 3단계 독해력 표현의 과정으로 이야기구조 학습전략을 실시하였고 통제집단에게는 전통적인 읽기지도를 하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같았다. 첫째, 집단 간에는 유의한 차이가 없었지만, 이야기구조 학습전략 프로그램은 실험집단의 읽기학습부진학생의 독해력 향상에 유의 한 영향을 미쳤다. 둘째, 이야기구조 학습전략 프로그램은 읽기학습부진학생의 읽기 태도에 긍정적인 영향을 미 쳤다. 이상의 연구결과로 미루어볼 때 이야기구조 활용 전략을 지도할 경우 읽기학습부진학생의 읽기 태도와 독해력에 긍정적인 영향을 미칠 것으로 기대된다.



The purpose of this study was to investigate the effects of a story-structure learning strategy on the comprehension and reading attitude of fourth-graders of poor reading performance. A total of 20 fourth-graders of poor reading performance at M Elementary School in I City participated to this study. The treatment group was taught to use story-structure learning strategies when comprehend stories, while the control group was taught with traditional reading comprehension practices. The main findings of this study were as follow: First, the story-structure learning strategy program had significantly improved comprehension of the treatment group's students with poor reading achievements. Second, the story-structure learning strategy program had positive effects on the reading attitude of the students of poor reading performance. Thus, it seemed that the story-structure learning strategy might help poor readers comprehend text material with multiple paragraphs.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89278
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education, AJE)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 12 Number 1/4 (2011)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse