Browse

수준별 교육과정(이동수업) 운영의 효과성 탐색: 다층자료 분석모형 이용
The Effects of Ability Grouping on Students' Achievement

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김소영
Issue Date
2011-06
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.12 No.2, pp. 135-158
Keywords
수준별 교육과정수준별 이동수업중학교 수학영어 성취도한국교육종단연구다층자료 분석모형ability groupingMaths achievementEnglish achievementmiddle schoolKorean Education Longitudinal Studyhierarchical linear modeling
Abstract
이 연구에서는 다층자료 분석모형을 이용하여 수준별 이동수업이 중학교 3학년 수학, 영어 성취도에 미치는 영향을 탐색하였다. 연구에 이용된 데이타는 한국교육종단연구의 2007년도 자료이다. 총 142개 학교, 5,898명 학생이 분석에 포함되었다. 수학, 영어과 성취도를 종속변인으로 하고, 학교수준의 수준별 이동수업 여부 변인 이외에도 학생수준에서 학생의 성취도와 관련 있는 성별, 사교육 정도와 공부시간 변인, 부모의 학업 지원 정도 와 학업적 자기 개념 등을 독립변인으로 고려하였다. 사전 연구를 바탕으로 성별에 따른 수준별 이동수업의 효 과, 정의적 특성과 성취도의 관계에 미치는 수준별 이동수업의 영향도 살펴보았다. 본 연구는 수준별 이동수업이 수학, 영어교과, 남/녀 학생 모두에게 절대적으로 긍정적인 효과를 미친다는 증거는 찾지 못하였다. 그러나, 수준 별 이동수업으로 수학교과를 공부한 남학생의 성적이 그렇지 않은 남학생의 성적보다 높았던 결과를 통하여 수 준별 이동수업이 교과에 따라 성별에 따라 성취도에 상이하게 영향을 미칠 수 있음을 보여주었다. 이 연구 결과 에 기반하여 후속 연구로 현재 학교 현장에서 수행되고 있는 수준별 이동수업의 효과성을 높이기 위해서 수준별 운영방식의 다양성을 고려한 이동수업의 효과성을 면밀히 검토할 것을 제안하였다.



This study investigated the effect of ability grouping on the 9rd grade Mathematics and English achievement using hierarchical linear modeling. The results of Korean Education Longitudinal Study in 2007 were used. In total 142 schools and 5,898 students were analyzed. The students' Mathematics and English test scores were dependent variable, and whether to implement ability grouping was indpendent variable in school level. And gender, academic self concept, students' studying hours, parents support were selected as independent variables based on the previous studies. The results indicated that the ability grouping had no absolute effect on Mathematics and English achievement. However, the ability grouping affected the Maths achievement of male students. The male students who were implemented ability grouping showed higher test scores than not implemented ability grouping. This result proposed that the effect of ability grouping depends on the type of subject and gender. This study also proposed that how the ability grouping operates might diversify the effect of ability grouping on achievement.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89280
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 12 Number 1/4 (2011)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse