Publications

Detailed Information

조선 초 십학(十學) 제도의 설치와 변천 : The Development and Transition of Ten Schools in Chosun Dynasty from 14C-15C

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김대식

Issue Date
2011-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.12 No.3, pp. 1-26
Keywords
십학취재관리교육계속교육전문교육Ten Schools(十學)continuing educationeducation of officialexamination of official(取才)
Abstract
이 연구에서는 조선전기부터 『경국대전』정착시기까지 십학(十學)이라는 관리 계속교육 제도가 설치되고 정 착하는 과정을 검토하였다. 이에 따르면, 조선은 태종 대부터 십학(十學)이라 하여 전문 분야를 열개의 영역으로 구분하여, 관리 및 생도들을 교육하는 제도를 설치하였다. 십학에서는 현직관리들을 교육하면서 정기적으로 평 가하였고, 그 결과를 이들의 승진에 반영하였다. 십학의 운영 방식은 각 학문 영역별로 관련 관청에 교육담당관 인 제조와 참좌관 등을 두어 교육을 주관하게 하는 형태였다. 십학 제조들의 주관하에 분기별로 1회씩 취재가 실시되었으며, 취재 시의 성적에 따라 승진이 이루어지는 역량 선발 원칙이 적용되었다. 십학의 운영 과정에서 문제가 되었던 점은 두 가지였다. 우선 십학의 하나였던 유학(儒學)의 취재 절차에 대한 반발이 나타났다. 그 이유는 유학 분야의 경우 관련 관청인 삼관(三館)에 별도로 독자적인 관리교육과 평가 제도 가 존재하고 있었기 때문이었다. 다른 논란은 십학 취재가 표방하고 있는 역량 위주 선발 원칙에 대한 반발이었 다. 이 원칙에 대하여 구임관(久任官)의 우대와 직무의 성실성을 평가해야 한다는 주장이 제기되어, 역량과 함께 재직기간이나 근무태도를 고려하는 방식으로 취재 방식이 수정되었다. 십학의 존재는 조선정부가 초기부터 관리 들의 자질을 높이고 일정 수준을 유지하려는 의지를 가지고 있었음을 보여준다.



In Chosun Dynasty, the government enforced the system of Ten schools which educate and estimate government officials from 14C. Ten Schools were comprised of curriculums for Confucianism, military science, foreign language, mathematics, jurisprudence, music and so on. Confucianism was most important educative value, but other professional science and various arts did not underestimated by the government. The officials had to make a good academic result in order to be promoted to higher echelons of government. Ten Schools were the institution for continuing education and training of all government officials and education officer of Ten schools educated them in each administrative office related to the science and arts. Ten schools estimated officials four times every year and they were promoted or demoted by the results. The system is to place emphasis on individual competence as professional officials. The process of establishment of this system revealed two issues by the officials. First was propounded by Confucian officials. They insisted that the system presses and disregarded the outstanding confucian officials who had been selected by the examination(科擧 文科). Second, officials who was worked shortly and lazy, were earlier promoted by the results of estimation. The Continuing Education System of officials by Ten Schools are maintained until late in the fifteenth century.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89284
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share