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미래목표, 성취목표지향성과 자기조절학습의 인과적 관계 분석
The Causal Relationship Analysis among Future Goals, Achievement Goal-Orientation, and Self-Regulated Learning

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Authors
문병상
Issue Date
2011-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.12 No.1, pp. 45-67
Keywords
미래 목표성취목표지향성자기조절학습future goalsachievement goal-orientationself-regulated learning
Abstract
본 연구의 목적은 최근에 학습 동기와 학업 수행에서 인기 있는 연구 주제로 등장한 미래 목표를 중심으로 관련되는 변인들의 인과적 관계를 분석해보고자 하였다. 즉 미래 목표, 성취목표지향성, 그리고 자기조절학습간의 인과 모형을 설정하고 적합한 인과 관계 모형을 탐색하였다. 대구시내 초등학교 6학년 학생 300명을 대상으로 미래 목표 검사, 성취목표지향성 검사와 자기조절학습 검사를 실시하여 자료를 수집하였다. 경로분석 결과, 미래 목표, 성취목표지향성, 그리고 자기조절학습 변인들 간의 구조적 관계를 설명하는 수정 모형이 연구 모형보다 더 적합한 모형으로 평가되었다. 미래목표가 성취목표지향성을 매개로 자기조절학습에 주는 직, 간접적인 효과와 전체 효과를 분석한 결과, 자기조절학습에 대한 전체효과가 가장 큰 변인은 수행접근목표이며 그 다음으로 숙달접근목표, 외재적 미래목표, 내재적 미래목표 순으로 나타났으며, 자기조절학습에 대한 직접효과가 가장 큰 변인은 수행접근목표이며 그 다음으로 숙달접근목표 순이고, 자기조절학습에 대한 간접효과가 가장 큰 변인은 외재적 미래목표이고 그 다음으로 내재적 미래목표 순으로 나타났다. 내재적 미래 목표는 숙달접근목표에 미치는 직접 효과가 있었으며, 또한 외재적 미래목표는 수행접근목표에 미치는 직접 효과가 있었다. 따라서 내재적 미래 목표는 숙달접근목표를 매개로 하여 자기조절학습에 영향을 미치고 있으며, 외재적 미래 목표도 수행접근 목표를 매개로 하여 자기조절학습에 영향을 미치고 있다. 교육 현장에서 미래 목표와 성취목표지향성이 상호작용하여 자기조절학습을 향상시킬 수 있도록 교사의 세심한 지도가 필요하다는 것을 교육적 시사점으로 제시하였다.



The purpose of this study was to analyse the causal relationship among future goals, achievement goal-orientation, and self-regulated learning. The subjects of this study were 300 children sampled from elementary school in Taegu. The survey instruments used for the study were future goals inventory, achievement goal-orientation test, and academic self-regulation test. The statistical method employed for data analysis was path analysis by AMOS 6.0 program. The findings of this study were as follows: First, a goodness of fit of the adjusted model was evaluated as higher than that of the original model. Second, a intrinsic future goals did directly affect a mastery-approach goals and an extrinsic future goals did directly affect a performance-approach goals goal-orientation. An mastery-approach goals did directly affect a self-regulated learning and a mastery-approach goals did directly affect a self-regulated learning. Third, intrinsic future goals did indirectly affect self-regulated learning through a mastery-approach goal and an extrinsic future goals did indirectly affect self-regulated learning through a performance-approach goal. Finally, it was suggested about future research directions of future goals, achievement goal-orientation, and self-regulated learning.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89293
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 12 Number 1/4 (2011)
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