Browse

집단 수퍼비전 경험을 통한 상담자의 발달적 변화 과정
Developmental Process of Counselor in Experience of Group Supervision

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
하정; 홍지영
Issue Date
2011-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.12 No.3, pp. 279-303
Keywords
집단 수퍼비전수퍼바이지상담자 발달 과정근거이론group supervisionsuperviseeprocess of counselor's developmentgrounded theory
Abstract
본 연구는 상담전문가가 되기까지의 집단 수퍼비전 경험 과정을 탐색함으로써 상담자의 발달적 변화 과정을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 상담심리사 1급 자격증을 소지한 12명의 상담자를 심층면담하고 시간의 흐름에 따른 과정 분석에 적합한 질적 연구방법인 근거이론을 적용하여 분석하였다. 연구 결과, 개방코딩에서 123개의 개념, 55개의 하위범주, 그리고 22개의 범주가 도출되었다. 핵심범주는 집단 속에서 나를 드러내 놓고 부딪히 며, 도전과 성찰을 통해 성장해 나가기로 밝혀졌다. 이를 근거로 시간의 흐름에 따른 상담자의 집단 수퍼비전 경험 과정은 준비단계, 갈등단계, 소통단계, 도전단계, 그리고 자율성획득단계의 5단계를 거치는 것으로 나타났 다. 본 연구 결과를 바탕으로 기존의 상담 수퍼비전 및 상담자 발달과 비교하여 논의하였고 상담자의 발달 단계 에 따른 상담자 교육에 관한 시사점과 적용점을 논의하고 후속 연구에 대한 제언을 하였다. 본 연구는 한국의 사회․문화적 맥락에서 상담 수련 과정 경험을 밝힘으로써 상담자 교육의 실제에 도움이 되는 내용과 방법을 제공 한 데 그 의의가 크다.



The purpose of this study is to explore on counselor's developmental process by investigating process of supervisee's experience in group supervision. In-depth interviews with 12 counselors were executed. The grounded theory was adopted to elucidate the structure of the participants' experience. The core category was "in the group, to expose oneself and struggle with others, and to be developed by challenging and reflection." Five stages of process of counselor's experience were defined: 1) Prepare, 2) struggle, 3) communicate, 4) challenge, and 5) gain autonomy. Legacy models of process of counselor's development and education of counselors based on the process were discussed. This study would be very helpful for education of counselors in the Korean socio-cultural context.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89297
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 12 Number 1/4 (2011)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse